Преди 4 години, след излизането на фейслифта на Volvo XC60, написах заглавието “Край на катастрофите!”. Сега, след представянето на изцяло новото поколение на шведския кросоувър в Барселона, със сигурност може да се каже, че това е една от най-защитените и сигурни коли в света.


Преди месец от компанията пуснаха един кратък филм, посветен на модела, в който се показва как се преобразява животът на едно семейство и блъснато малко дете. В сюжета на клипа катастрофата с Volvo XC60 и момичето не се осъществява, заради системата Pedestrian detection, която автоматично задейства спирачките и без намесата на шофьора (в случая разсеяна и недоспала млада дама)
заковава колата
на сантиметри
от пешеходеца
Този клип на шведите кара да се замислите как за секунди могат да се преобърнат човешки съдби заради миг невнимание зад волана. Новото Volvo XC60 прави така, че това да се случва все по-трудно. Моделът е важна част от обещанието на компанията до 2020 г. да няма нито един загинал или сериозно пострадал човек в ново Volvo.


Наречената от шведите система City Safety предотвратява ударите с други превозни средства, пешеходци и едри животни при движение с ниска скорост. При висока идват други чудеса на техниката. Това волво е в състояние автоматично и без намесата на водача да завива на волана. Полуавтономната функция на автомобила се включва с натискането на едно копче на кормилото.
За първи път
в серийна кола
имаме функция,
която пази возилото от челен сблъсък при изпреварване или разсейване и навлизане в насрещната лента. Иновация е и системата, която връща колата обратно в лентата, ако шофьорът не забележи наближаващ друг автомобил в сляпата зона, както и автоматично заобикаляне на спряла кола (или внезапно излязла на пътя) - отново без намесата на шофьора!


Ще си кажете, че с тези джаджи ХС60 си е автономен кросоувър с автопилот. Не е. Компютърът изключва защитните си функции, ако вдигнете ръце от кормилото, като първо предупреждава за това, а след броени секунди “вълшебството” съвсем изчезва.
Челният удар се избягва с помощта на електрониката при движение със скорост между 60 и 140 км/ч.
Ако волвото отиде
в другото платно, компютърът фиксира насрещното превозно средство и ако не предприемете никаква маневра, подава звуков сигнал за опасност и започва сама да върти волана, прибирайки колата плавно в същата лента. Ако решите да се противопоставите на електрониката, тя няма да ви противоречи. Тази функция действа и при ситуация, когато колата тръгва да излиза от пътя, като автоматично системата завърта кормилото и при необходимост натиска спирачките.


XC60 използва платформата на по-големия си брат XC90, както и на седана S90, наречена SPA. И докато при огромния джип ХС90 е наблегнато повече на комфорта на возене, тук вече се усеща и по-голяма динамика при каране.
Не че настройките
на шасито са
прекалено твърди, просто е направен един синтез между по-директното управление и комфорта (след хиляди часове изпитания, включително и на писта).
Кросоувърът се държи уверено по пътя, управлява се предсказуемо, не се клати при резки маневри и остри завои, но разликата в режимите на каране (ECO, Comfort, Dynamic, Individual), които сменят настройките на окачването, електроусилването на волана и работата на двигателя, не са кой знае колко големи. Трябва да се отбележи, че колата може да се поръча и с пневматично окачване, където комфортът е забележителен.


В Барселона ХС60 бе представена в две версии: T6 с бензинов двигател с мощност 320 коня и дизеловия D5 с 235 к.с. И двата бяха с пневматика и активни амортисьори. Разлика между двата мотора почти няма, нищо, че “ножицата” в мощността е почти 100 коня. Нафтовият агрегат разполага със системата Power pulse, която намалява турбодупката и разхода на гориво. В случая той падна под 7 л при смесено каране. Бензиновият Т6 пък впечатлява с показателите си при високите обороти.
Освен с тези двигатели волвото, което е със задвижване и на 4-те колела, се предлага с бензинов Т5 с 254 коня и нафтов D4 със 190 коня.
Скоро ще има и
Plug-in хибридна
версия с обща
мощност 407 к.с.
Не мога да не отбележа, че Volvo XC60 разполага с един от най-красивите и “спокойни” салони, които съм виждал. Той е изчистен, светъл и по скандинавски подреден.

Седалките пък са изумително удобни. Мултимедийната система се управлява от голям таблет, поставен на централната конзола. Бутоните около него са само десет.
Не крия, че компактните кросоувъри са ми п на сърце, отколкото големите. ХС60 е една почти съвършена машина, която обаче доближава по цена ХС90...