Красимир Малинов: За да пребориш конкуренцията, трябва да мислиш различно и да си иновативен
Супермаркет "Ранди" се намира в софийския квартал "Хиподрума". Разположен е на 110 кв. м, а по рафтовете може да бъде открито всичко, от което едно домакинство се нуждае. Мясото е много комуникативно - ул. "Нишава" 4, но голяма част от клиентите често са в невъзможност да пазаруват там. Това са майките с малки деца, възрастните хора или твърде заетите работещи. Затова още през 2011 г. собственикът Красимир Малинов решава да направи онлайн магазин и сам да доставя поръчките по домовете на хората. Идеята се харесва много и вече три автомобила осигуряват продукти в цяла София. А на ден има поне по 20 поръчки.
-Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?|
- Имах по-малък обект преди да отворя този. Намираше се на отсрещната страна на улицата. Бизнесът обаче се разрасна и се преместихме. На 15 август стават 10 години, откакто имам този бизнес. Аз съм електротехник по професия, работих 12 години, но нямаше развитие вече там и исках да се насоча към търговията. Образованието ми е икономическо.
- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- Първоначално бяхме отворили магазин за алкохол, цигари и захарни изделия. Хората в квартала търсеха хляб, мляко и други хранителни стоки. Наблизо нямаше магазин за подобни продукти и затова решихме да преобразуваме нашия и да го разширим - да стане супермаркет и да предлага всичко, което е необхдоимо за хората, които живеят наблизо. От 2011 г. извършваме и доставка по домовете. Тогава направихме онлайн магазинa си- https://www.randi.bg/. Имаме три автомобила, с трима шофьори. Те доставят за цяла София същите продукти, които са в магазина, на същите цени. В началото карах сам доставките, видях, че има потенциал в това, затова купихме още две коли. На ден има около 20 поръчки. Клиентите са майки с деца, възрастни хора или такива, които са затруднени да излязат от вкъщи. Често има и много заети хора, които нямат време да пазаруват и поръчват от офиса с няколко клика в интернет. Избират си час, в който да получат покупките и точно тогава са там. За възрастните е много удобно също, особено ако са трудно подвижни и няма кой да им помогне. Има възрастни хора, които се оправят с интернет. Ако не успеят, могат да се обадят по телефона и да си дадат заявката.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- В началото може би имах малко късмет, че наблизо нямаше големи магазини, а имаше търсене. В последствие - борба с големите вериги магазини, които предлагат по-ниски цени. На логото ни пише - "Удобният магазин". Това получават наистина хората. За да напълниш количката, много често е необходимо да обиколиш няколко декара магазин. При нас всичко необходимо може да се намери по-бързо. Нямаме големи количества, но дори и да ни липсва нещо, което клиентът търси - ние го зареждаме, доставяме и той е щастлив. Предлагаме и по-лично отношение.
- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
- Няма как да се преборя с огромните магазини, малкият бизнес си заминава, затова трябва да се мисли нещо по-различно и да си иновативен. Аз се боря, изпадам в отчайващи състояния, но надеждата ме крепи, че чрез оналйн магазина ще се развивам по-добре.
- Как избирате служителите си?
- Пускам обяви, преглеждам и опита им. Ако са работили по-дълго време при един работодател, смятам, че са надеждни. Следва изпитателен срок и тогава преценяват и двете страни. Така събрах и екипа си, състои се от 10 души.
- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Преди години беше по-лесно, хората бяха други. Сега се намират по-трудно качествени служители. Сега ги мотивирам с бонуси в заплатата, говоря и обяснявам колко ценно е всеки клиент да бъде доволен, за да са доволни всички след това. Не можем да си позволим да загубим никого. Последното, което направих, е допълнителното здравно осигуряване за всички - могат да отидат на лекар, без да трябва да плащат за това. Служители, които живеят по-далече, имат осигурена карта за градски транспорт. Гледам всеки как се представя - ако има желание за работа, получава всички бонуси. Има ли пълна апатия и въпреки моите усилия да обясня как трябва да работи, се разделяме с този служител.
- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Главната ми цел е да разширя онлайн доставките, в това виждам бъдеще.
*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.