Прицелиха се в бизнеса ни, защото има огромен недостиг на работни кадри. Целта е тотално фалиране на фирмите от Източния блок и привличане на нашите водачи. Така обясни опита да се прокара т.нар. социален пакет "Макрон" по отношение на транспорта в ЕС Ангел Траков, член на УС на Съюза на международните превозвачи у нас.

Изравнихме, сега сме 1:1, битката продължава, описа пък резултата след вчерашното гласуване в транспортната комисия на Европарлаента Миролюб Столарски, шеф на Българска асоциация на сдруженията на автомобилния транспорт, пред Би Ти Ви.

Даваме по-добри условия от западните фирми, обори той обвиненията, че българските шофьори били принудени да живеят в мизерни условия. Доказателство е връщането от работа навън на много наши водачи. Те не работят и минута повече, постояннно проверяват камионите ни, докато френски и немски не се спират за проверки там, посочи още Столарски.

Един камион или автобус минава пред 2 държави на ден - къде да им платим командировъчните в размер на надницата на местните, попита той по повод една от 3-те основни промени, които се искат със защитавания от френския президент пакет социални мерки. Втората е забрана шофьорите да спят в кабините си при задължителните 45-часови паузи, а третата - да се прибират у дома при семейството на всеки 3 седмици.

Най-добрите условия са в модерните кабини на българските шофьорите, тъй като камионите ни са Евро 5 и 6, т.е. най-високите стандарти, категоричен бе Столарски.

Средната заплата на един шофьор е от 1800 евро нагоре нето, посочи Траков. Средно е 2000 евро, плюс осигуровките, плюс отделно им тече заплата в България, допълни го Столарски.

Нашето законодателство не позволява фирмата да сключи догвоор с шофьора за самоосигурянаве, а в Германия 80% се самоосигурват, т.е. парите, които получават чисто, трябва да са по-ниски от заплатите на българските, обясни още той. Масово обаче немските водачи не се осигеряват, идват социалните и им обявяват, че трябва да платят още 1500 месечно, какво им остава тогава, описа Столарски колко по-изрядни са нашите превозвачи.

И автомбилите ни са по-добри - не можем да си позволим при толкова проверки да работим със стари. значи нашият и френският шофьор карат едни и същи камиони, по едни и същи пътища, спят на едни паркинги - с какво тогава са по-лоши, попита Траков

Става въпрос за стратегически пробив с вчерашшното решение, възможен благодарение на единството у нас на бранша, правителството, парламента, благодарение на премиера и единството на всички партии, смята Столарски. Но има още много какво да работим, ще следим текстовете, предупредиха шефовете на превозваческите организации.