Дигиталните медии отново най-важни за глобалните рекламни инвестиции
Два пъти по-голям ръст на рекламата в България, отколкото по света - това предвиждат пазарни анализатори за 2019 г. Звучи оптимистично, макар че очакваната прогноза е, че растежът ще е по-малък, отколкото е бил през 2018 г.
Рекламните инвестиции в световен мащаб се очаква да се увеличат с 3,8% тази година в сравнение с 4,1% през миналата, показва прогнозата на глобалната комуникационна група Dentsu Aegis Network. Въпреки лекия спад индустрията ще остане стабилна, а
през 2020 г. ще възстанови и ускори ръста си
до 4,3%
според
прогнозните
данни на
компанията
В България нарастването на рекламата през 2019 г. ще е два пъти по-голямо от световното - до 6,9%. Разликата се дължи по-скоро на инфлацията, макар че помага и икономическият растеж през последните години у нас, смятат рекламни специалисти. Тенденцията за спад обаче присъства и за българския рекламен пазар, който през 2018 г. е нараснал с 9,1%.
Рекламният победител през тази година ще са дигиталните медии. В световен мащаб приходите от реклама в тях ще се увеличат с 12% на годишна база и ще достигнат 41% от общите рекламни инвестиции. Впрочем на два пазара - Китай и Великобритания, те вече заемат над 60% от парите, които компаниите там дават за реклама.
У нас тенденцията е в същата посока - онлайн рекламата се увеличава, макар и не така стремително, и се очаква да спечели близо една четвърт от общите рекламни инвестиции през 2019 г. Делът на телевизията остава висок - 53,8%, но по същество спада непрекъснато. На практика рекламните разходи се преразпределят плавно от телевизията към дигиталните медии с 1-1,5% на година. Най-вероятно така ще бъде и през 2020 г., когато онлайн инвестициите се очаква да достигнат дял от 27%.
Големият ръст в дигиталните медии ще дойде от мобилната реклама и от видеосъдържание онлайн, прогнозират специалистите. Обосновават се с нарастващия навик на потребителите да гледат онлайн видеосъдържание през мобилните си устройство и увеличаващата се популярност на стрийминг услугите. Точно затова близо 1/3 от глобалните онлайн инвестиции ще бъдат през мобилна реклама. У нас за втора поредна година тя ще задмине рекламата, предназначена за десктоп версиите, като така ще достигне над 46% от общите дигитални инвестиции. Година по-късно - през 2020-а, тя ще надмине 50% от онлайн рекламата изобщо.
Какво
предстои?
- Глобалните медийни инвестиции ще достигнат 625 милиарда щатски долара, което се равнява на ръст от 3,8% за 2019 г.
- Темпът на нарастване на рекламата ще се забави в сравнение с 2018 г., през която има ръст от 4,1%. Това е тенденция в 32 от 59-те изследвани пазара, но прогнозата е глобалният растеж отново да се ускори до 4,3% през 2020 г.
- Телевизията вероятно ще получи малко над една трета от глобалната реклама. Това ще бъде най-ниският дял, отбелязван досега от началото на прогнозните изследвания на пазара през 2000 г. до днес.
- През 2019 г. дигиталната реклама в света за първи път ще премине бариерата от 40-процентов дял в общите рекламни инвестиции.
- В САЩ се очаква
разходите за
дигитална
реклама за
първи път да
задминат тези
за телевизия
- Мобилната реклама ще продължи да е най-бързо развиващият се сектор с прогнозен ръст от 19,2% за 2019 г. в глобален мащаб.
- Очаква се разходите за онлайн видеореклама да нараснат с една пета през тази година. Така ще превърнат този канал в най-бързо растящата дигитална категория.
- В Китай се предвижда мобилната реклама за първи път да привлече над три-четвърти от дигиталните инвестиции на компаниите.
- Въпреки политическата несигурност около Брекзит Великобритания повиши прогнозата си за ръст на рекламните разходи от 4,7% на 6,1% през 2019 г.