Сред проектите са Русе - Велико Търново и Видин - Монтана - Враца
Близо 2 млрд. лв. ще поиска България за жп транспорт за следващия програмен период, заяви транспортният министър Росен Желязков на конференцията “Европейска солидарност в инвестиционната политика”. Тя беше организирана в петък от Камарата на строителите в България и председателя на Комисията по регионално развитие в ЕП Искра Михайлова.
Желязков уточни, че за модернизацията на жп линията София - Северна Македония прогнозната сума е 800 млн. лв., а до Сърбия - 400 млн. лв.
Проектите в сектора за периода 2021 - 2027 г. ще бъдат определени през следващите няколко месеца. В момента се подготвят два пътни проекта - магистралата Русе - Велико Търново и скоростният път Видин - Монтана - Враца, като целта е те да бъдат изградени след 2020 г.
С висока степен на проектна готовност е и продължението на линия 3 на софийското метро - участъкът от “Хаджи Димитър” до жк “Васил Левски”, който включва 3 метростанции, и от ул. “Шипка” до бул. “Цариградско шосе”, където има 4 станции.
Във водния сектор ще се поискат средства за подобряване на корабоплаването по Дунав.
На конференцията присъства и вицепремиерът Томислав Дончев, който увери, че до края на годината процесът на провеждане на обществени поръчки ще бъде изцяло дигитализиран. Повишаване на добавената стойност на икономиката, дигитализация и високи технологии и повече комерсиализация на продукти от български университети ще са приоритетите на страната ни за следващия програмен период.
2% от портфейла на ЕБВР може да бъдат насочени към България, заяви директорът на офиса в България Лариса Манастирли. Зам.-председателят на ЕИБ Вазил Худак съобщи, че в момента годишно на България се дават 50 млн. евро, но ЕИБ възнамерява да увеличи тази подкрепа, като фокусът ще бъдат устойчивите инфраструктурни проекти и технологичните компании.
По време на конференцията строителите поискаха от вицепремиера Дончев да се въведе минимален праг на цените при провеждането на обществени поръчки за инфраструктурните обекти за следващия програмен период. Според тях начинът на ценообразуване трябва да е на пазарна основа и да има правила, по които да се определя цената при сключване на договора и при етапите на строителството.