Въпреки твърденията, че курортите ни са празни и последвалата негативна кампания на тази тема, българският туризъм се развива успешно, показват данните на Националния статистически институт.
Според националната статистика от началото на годината до юни включително страната ни е отчела над 3,6 млн. посещения на чуждестранни туристи, което опровергава някои апокалиптични нагласи за провал и огромни спадове в сектора. Отрасълът наистина е изправен пред много предизвикателства заради силната международна конкуренция и дотациите в страни извън ЕС, но числата сочат, че пророкуваният сериозен срив след последните рекордни години вероятно няма да се състои.
За първото полугодие на 2019-а спадът в броя на чуждите туристически визити е едва 0,3% спрямо същия период на 2018 г. На този фон с по-висок темп обаче се движат приходите от входящ туризъм – според БНБ за периода януари–май 2019 г. те са 854 млн. евро, което е с 3,3% повече от първите пет месеца на 2018-а.
Многото снимки и видеа доказват, че плажовете и другите зони за почивка в страната са пълни. Българите гласуваха за родното море не само чрез станалия популярен хаштаг, а и по най-естествения начин - с избора къде да е ваканцията за семейството им. Само през първия летен месец – въпреки че бе дъждовен - чуждите туристически посещения у нас бяха близо 1,2 млн., което е спад от 1,6%. Въпреки прогнозите за много по-малко руснаци се оказва, че големите ни курорти са пълни с гости от федерацията и от Украйна. А също много унгарци, турци, молдовци и пр.
Няма нищо лошо българите да са на три морета, впечатляващото е обаче, че на българското има доста гърци. Националната статистика сочи, че през юни най-многобройни в България са били посещенията на гръцките туристи – над 148 хил., което е 9,5% ръст спрямо юни 2018 г. Отчитат се ръстове и на още немалко пазари - от Украйна близо 33% повече спрямо юни 2018, от Турция 12% ръст, Молдова 15% ръст, Чехия и Израел по 4% ръст, Унгария 63% ръст, Словакия 32% ръст, Испания 5% ръст, Ирландия над 90% ръст, Китай 15% ръст и т.н. От тези пазари през юни на практика почти се наваксва известното изоставане от Русия и Германия.
По данни на НСИ за местата за настаняване с поне 10 легла в страната за периода януари-юни 2019 г. включително пренощувалите лица са общо над 3,2 млн., което е почти 3 на сто ръст спрямо същия период на миналата рекордна година. Реализираните нощувки са общо над 9 млн., а приходите от тях общо над 484 млн. лв., което е близо 3% ръст.
В област Бургас през юни 2019 г. в местата за настаняване с поне 10 легла са отседнали над 330 хил. души, което е 6% ръст спрямо юни 2018 г. Реализирани са общо около 1,9 млн. нощувки (0,7% ръст), а общите приходи са над 91 млн. лв. – близо 7% ръст с прямо същия месец на 2018 г.
В област Варна също през този юни в тези места за настаняване са нощували над 201 хил. души (0,7% ръст спрямо юни 2018). Реализираните нощувки са общо 970 хил., а приходите от тях общо над 51 млн. лв.
Бизнесът реагира гъвкаво на ситуацията и прави максималното да запълни луфтовете. След броени дни започват нови намаления на пакетните туристически услуги, което се предвиждаше за септември. Така ще се привлече допълнително потребителският интерес, за да се задържи и по-дълго. Сезонът и крилата му се сливат като оферти, но това е логично – на конкурентния пазар на Балканите се води надпревара за всеки турист.