Хотелиери настояват държавата да въведе нов механизъм, който да ги защити от натиска на големите туроператорски фирми

“Томас Кук” задържа между 6 и 8 месеца парите на туристите, които посещават България, и това е официален рекет, срещу който собствениците на хотели досега се въздържат да огласяват.

Какъв е моделът, по който работи британската компания, която обяви фалит? Още през месеците март-април всяка година на пазарите в Германия, Великобритания и други европейски държави, на чиято територия “Томас Кук” оперира, започват ранните записвания за летни почивки. Те обикновено са на ниски цени, като българските хотелиери са притискани да намаляват офертите непрекъснато.

“Томас Кук” има договори с почти всички български морски хотели, които предвиждат отложено заплащане с 2 месеца срок. То обаче не се спазва от туроператора и реално парите идват в края на октомври. Така

“Томас Кук”

оперира почти

8 месеца с парите,

предназначени за

туристическия

бранш

По тази причина един от големите собственици на хотели край Варна е прекратил преди 2 години контактите си с оператора и е започнал да контактува с по-малки агенции. Според него най-добре е в този процес да се намеси държавата и да защити туристическия бранш от натиска на големите туроператорски фирми. Да се издействат нови условия, в които браншът да бъде донякъде защитен.

И в Слънчев бряг паниката след фалита на “Томас Кук” е сериозна - около 50% от хотелиерите в курорта имат отношения с туроператора.

Според председателя на Съюза на собствениците Пламен Копчев не са изключени и фалити на родни хотелиери, които имат да вземат от банкрутиралия туроператор милиони евро. Все още не са им платени почивките за пиковия август и септември, каза Копчев, който заедно със свои колеги бе във вторник на спешна среща в Министерството на туризма.

“Подкрепяме колегите, пострадали от фалита на най-стария британски туроператор. Какви ще са загубите, все още е рано да се каже, но е сигурно, че ефектът върху българския туризъм ще е много негативен. Фалитът на “Томас Кук” е огромен стрес за всички туристи и ще се отрази върху търсенето на туристически услуги, което пък застрашава записванията за следващия сезон”, коментира Диана Колчева, председател на Клуба на хотелиера в Слънчев бряг. Според Колчева е крайно необходимо българската държава да вземе адекватни мерки в тази ситуация.

“Още преди няколко месеца представихме 5 мерки, сред които субсидиране на полети на големите туроператори, въвеждането на преференциални летищни такси за нискотарифните авиокомпании и по-ниско ДДС в туризма, както направи Гърция”, припомни Колчева.

Според крупния несебърски хотелиер Венелин Ташев фалитът на “Томас Кук” е предизвестено събитие. “Лично аз от десетина години не работя с “Томас Кук” поради две причини -

първо, бавят

плащанията с два

месеца, и второ -

буквално извиват

ръцете на

хотелиерите

Рано или късно подобни компании ще изчезнат. Те са едни монополисти - ако не вземеш полет от “Томас Кук”, не можеш да дойдеш в България. За нас ще е много по-добре евтините авиокомпании да работят тук”, смята Ташев. Лично той предпочита да работи с повече фирми, вместо с една-две големи компании, за да гарантира запълняемост на хотелската си база.

“След развилата се ситуация е важно бързо да се намери заместител на фалиралата компания. Това е и една възможност за България, на която британците погледнаха по-особено - отбелязваме ръст на английските туристи. Имаме богата археология, спа и екотуризъм, трябва да им ги предложим атрактивно”, смята Веселин Налбантов, зам.председател на БХРА.

Бизнесът иска данъчни облекчения, отказва да приема повече туристи

Български хотели искат данъчни облекчения, за да преодолеят кризата с плащанията за почиващите, докарани от фалиралия британски туроператор “Томас Кук”. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова, която имаше във вторник среща в министерството с бранша. Министър Николина Ангелкова и посланичката на Великобритания у нас Ема Хопкинс обясниха какви мерки се вземат след фалита на “Томас Кук”.

Министър Николина Ангелкова и посланичката на Великобритания у нас Ема Хопкинс обясниха какви мерки се вземат след фалита на “Томас Кук”.

“Ще видим от разговори с финансовия министър Владислав Горанов на какво можем да разчитаме”, каза тя. Ангелкова обясни, че досега в министерството са се обадили собствениците на 25 хотела, които са посрещнали туристи, докарани от “Томас Кук”, но според нея броят им е поне 2 пъти по-голям. Те не могат да разчитат на заплащане за услугите, тъй като по принцип в този бранш се плаща 60 дни след престоя.

По-голямата част от туристите са дошли през юли и август и на практика тези хотели трябва да се наредят в листата на кредиторите на “Томас Кук”, за да могат да получат парите си. “Някои от тях искат да се явят отделно, други искат да се подаде колективен иск. Поели сме ангажимента да координираме тези действия”, каза Ангелкова. Тя не пожела да каже с каква сума “Томас Кук” е ощетил българските хотелиери, тъй като било търговска тайна.

Посланикът на Великобритания у нас Ема Хопкинс обеща, че всички туристи от Великобритания, които се намират в България, ще бъдат прибрани, но трябва да се заредят с търпение, тъй като са възможни закъснения.

Много хотели отказват да приемат повече туристи, съобщи Христо Гълбачев, изпълнителен директор на “Астрал Холидейз”, чрез която “Томас Кук” работи в България. Той обясни, че близо 6000 туристи на “Томас Кук” са още в България, като днес и вчера са пристигнали нови. “Някои хотели отказват да ги приемат, като претендират за плащане в брой”, заяви той. Гълбачев призова хотелиерите да не влошават имиджа на България пред чуждите туристи. И уточни, че последният турист на “Томас Кук” ще си замине от България до 13 октомври.