Бизнесът няма да затваря, но сложи маски и ръкавици, спряха и командировките
Членовете на Българската петролна и газова асоциация, сред които са компании като “Лукойл”, ОМВ, “Шел”, “Петрол” и други, също прилагат мерки срещу разпространението на коронавируса.
В повечето бензиностанции дезинфекция се прави на всеки 30 минути. Ограничено е използването на прибори за многократна употреба в магазините и кафенетата на обектите и се заменят с такива за еднократна.
На служителите е дадено указание по възможност
да спазват
дистанция от
клиентите
от 1,5 метра
Насърчава се плащането с карти и клиентите сами да оперират с тях.
При усложняване на епидемиологичната обстановка имало готовност и за по-строги мерки.
В едно от най-големите нефтени предприятия - “Лукойл Нефтохим”, работата продължава без промяна, като са предприети всички допълнителни хигиенни мерки.
От електроразпределителните дружества съветват клиентите си да избягват посещенията в центровете.
“Енерго-Про”
препоръчва
използването
на онлайн
услуги,
съветва клиентите си да плащат месечните си сметки чрез заявка на директен дебит в обслужваща банка или чрез електронното ѝ банкиране. Дават онлайн адреси как да се правят запитвания за сметки, проверка на консумираната енергия, както и за графици за отчитания.
От ЧЕЗ съобщават, че центровете за обслужване на клиенти работят с нормално работно време и изпълняват в пълен обем дейностите си.
От ЕВН също съветват хората, особено възрастните, да се въздържат от посещения на центровете.
Банките няма да
затварят клонове
Нито една банка у нас не обмисля затваряне на клонове и ограничаване на работата с клиенти заради коронавируса. Всички следват препоръките на Националния оперативен щаб.
От ОББ прилагат три групи мерки – повишена хигиена, релокация на функции и отмяна на пътувания, събития и срещи. Работните места се дезифекцират редовно. Служители от една и съща дирекция, които изпълняват критични за банката функции, ще бъдат преместени временно в различни сгради с цел да се намали рискът от евентуално разпространение на вируса в една цяла дирекция.
От ОББ насърчават клиентите да ползват дигитални услуги и да правят плащания с карти, а не в брой. За бизнес клиентите предлагат видеосрещи с експерти.
От Уникредит Булбанк заявиха, че обслужват клиенти чрез цялата си банкова мрежа, банкоматите и всички дигитални канали - мобилно банкиране, център за контакт с клиенти, както и безконтактните карти за разплащане. Служителите са посъветвани да поддържат разстояние от 1 м при контакт с клиенти.
И останалите банки прилагат сходни мерки - ротации на екипи, дезинфекция. Всички съветват клиентите си да ползват онлайн услуги и да плащат с карти.
НАП, омбудсманът и прокуратурата
спират приемни, министерства и
агенции съветват да се ползват
онлайн услуги
НАП временно прекрати консултациите с клиенти на място, които се правят всеки четвъртък. Агенцията призовава офисите да се посещават само при неотложност, като всички данъчни и осигурителни декларации и справки, както и плащания към бюджета
могат да се
извършат
и онлайн
От приходната агенция дават пример, че над 12 000 души са подали предварително попълнените данъчни декларации за доходите в последните 24 часа. Над 80% са подадени в непроменен вид, като в останалите случаи са добавяни ръчно доходи от наем и ползвани данъчни облекчения.
Средното време за попълване на декларацията е под 10 минути, като ползвателите коментират, че новата декларация е по-удобна за ползване и подаването й изисква значително по-кратко време.
Жалба или сигнал към Комисията за защита на потребителите да се подават на интернет страницата ѝ, апелира КЗП, а за консултации може да се ползва горещата линия.
За да се избегне струпване на много хора в центровете на “Топлофикация София”,
клиентите ще
чакат реда си
отвън,
а помещенията периодично се дезинфекцират, предупреждават оттам. Най-добре е, ако може да се използват дигиталните канали за комуникация. А на служителите, които са в постоянен контакт с клиенти, са раздадени необходимите предпазни средства.
НОИ също дава препоръки за дистанционен достъп - контактния им център, единния телефонен номер 0700 14 802 и припомня, че предлага над 70 електронни услуги.
От 9 март е преустановен и приемът на граждани в приемната на главния прокурор и от административните ръководители на прокуратурите. Молби, жалби, сигнали, съобщения, предложения могат да се подават в информационните центрове на прокуратурите. Справки за движението на преписки и дела могат да се извършват на място, по телефона или чрез имейл и електронните сайтове на прокуратурите.
Временно е ограничен приемът на граждани и в постоянната приемна на омбудсмана, като в началото на седмицата бяха разкрити допълнителни телефонни линии за консултации на гражданите.
Министерството на енергетиката призова документи да се изпращат по електронен път. При неясноти по движението на документи да се ползва телефон.
Агенция “Митници” също
препоръча
документи да
се подават
онлайн,
но продължава обслужването и на гише при спазване на препоръките на Националния оперативен щаб. В клиентските зони се извършва дезинфекция, при струпване на клиенти може да бъдат помолени да изчакат навън, като им се препоръчва да седят на метър разстояние, а на местата за посетители има дезинфектанти за ръце.
Министерството на туризма също напомня, че предоставя онлайн административни услуги, достъпни денонощно, и препоръчва да се използват.
Откритите заседания на КЕВР за обсъждане на цени ще се само с представители на фирмите, които ги засягат.
Пазаруват в пъти повече брашно,
ориз и макарони, но няма недостиг
МАРИЯНА БОЙКОВА
Пазаруването на ориз и макарони е скочило три пъти, а четворно са се увеличили покупките на брашно в сравнение със същия период на миналата година. Това съобщиха от търговската верига “Т Маркет”. От другите вериги се въздържат да дават публично такава информация, предоставяли я на Министерството на икономиката за обобщение.
В големите магазини няма органичения за достъп на клиенти, но се вземат мерки за дезинфекция.
В “Т Маркет” това се прави поне четири пъти на ден, а служителите работят с ръкавици и шапки.
На входа на всички магазини на “Кауфланд България” има станции за дезинфекция. Дезинфекцират се пазарските колички, както и лентите за поставяне на продукти на каса. Разполагат се допълнителни табели за хигиена с насоки към клиентите за ползване на станциите за дезинфекция, на ръкавици при пазаруване. За предпочитане са картовите плащания, казват от компанията.
Във всички санитарни помещения за персонала и места за почивка са поставени информационни табели за хигиената на работното място. Компанията значително е повишила необходимите количества препарати за почистване.
Служебните пътувания в чужбина са преустановени. Вътрешнофирмените обучения са спрени. За срещи се препоръчват видео- или телефонни конференции. Предстои да заработи специална вътрешна телефонна линия, на която служителите да могат да задават своите въпроси по темата.
От “Лидл” заявиха, че предават информацията на Министерството на икономиката, а “Метро” отказаха коментар за мерките, които са предприели, както и за състоянието на рафтовете в магазините им.
Ресторантьори искат помощ
от Борисов и Горанов
Данъчни облекчения и отпускане на средства за доплащане на заплати искат ресторантьори в писмо до премиера Бойко Борисов, до финансовия министър Владислав Горанов и до директорката на НАП Галя Димитрова. От Българската асоциация на заведенията посочват, че търпят големи загуби заради мерките срещу коронавируса.
В писмото ресторантьорите благодарят за бързите и своевременни действия на държавните институции и за високата обществена информираност за мерките. Но призивите на официални лица хората да избягват събиране на закрити места довели до отлив на клиенти и това можело да изправи пред банкрут цял един бранш, пише в писмото.
В същото време оставали задълженията за плащане на заплати, осигуровки, наеми, на доставчици. Затова от асоциацията настояват за налагане на мораториум от държавата върху плащането на наеми, данъци, осигуровки, кредити и други текущи задължения от предприятията в бранша до отпадане на настоящата извънредна ситуация.
Ресторантьорите дават пример с Италия, където са намалени данъците за компании, отчитащи 25% спад на приходите, там има и мораториум върху вноски по кредити, отпускат се средства за доплащане на заплати. В Англия също са намалени бизнес тарифите за ресторанти и е отсрочено заплащането на дължимите данъци, допълват те.
Асоциацията предлага да бъде сформирана работна група, която да изработи нормативна уредба за направените от тях предложения.