Пари за довършването има поне до края на тази година, но плащанията са спрени
Фирмите не могат да дават заплати, налага се да съкращават хора
Строителството на магистрала “Хемус”, за което служебното правителство уверяваше, че няма да спира, е замряло.
По магистралата видимо не се работи и в това може да се увери всеки, който измине с кола разстоянието между Варна и София това лято. Няма работници, фургони, строителни машини. Има и участъци, които все още само се проектират и вероятно някъде инженери работят върху чертожни дъски.
Това със сигурност се отнася за участъци от около стотина километра приблизително между Куцина и Буховци – селище преди Шумен, които все още са на етап проектиране.
Други два участъка – от отбивката за Плевен до Павликени, вече са проектирани и за тях от месеци се очаква строително разрешително. То трябва да се издаде от регионалното министерство. Преди около месец служебната регионална министърка Виолета Комитова заяви за тези участъци, че са в процедура на издаване на строително разрешително, но не уточни кога ще стане това.
По други три участъка - първи, втори и трети, би трябвало обаче да се работи с пълна пара, а това не е така. Това са около 51 км от село Български извор до границата между Ловешка и Плевенска област. Там, необичайно за разгара на строителния сезон, няма и следа от трескава работа.
Главният изпълнител е държавното предприятие “Автомагистрали” ЕАД, което се оказва, че не е плащало на подизпълнителите си от приблизително месец и половина насам.
Обяснението е просто - още преди регионалната министърка да смени ръководството на дружеството, бе въведено правилото всяко плащане извън ежемесечните разходи за заплати и осигуровки да минава за разрешение през Комитова. Тя дори изпрати писмо до всичките седем банки, обслужващи “Автомагистрали”, да не одобряват плащания без нейния подпис.
Това разпореждане не е отменено, стана ясно от разговор на “24 часа” с Десислава Христова, която е член на съвета на директорите, и Иван Станчев, който освен член на борда е и изпълнителен директор.
“Редът е такъв, че за да се извърши плащане, трябва да бъде одобрено първо от възложителя – Агенция “Пътна инфраструктура”. Щом се издаде сертификат, че работата е одобрена, следва разрешение от министерството, ние получаваме парите и се разплащаме с доставчиците на техника, на работна сила и на материали. Иначе няма как да платим”, каза Иван Станчев.
Доколкото знам,
скоро предстоят
плащания за
тези участъци,
сумата не мога да я коментирам, каза Христова.
По тези три участъка работят като подизпълнители десетки средни, малки и големи строителни фирми, които обаче според регионалното министерство са получили авансово общо около 675 млн. лв., или, както се изрази Комитова, “много повече, отколкото е било необходимо”.
В началото на юли тя представи резултати от специална проверка за “Хемус”, от които стана ясно, че от 2018-а до май 2021 г. за дейности по магистралата са платени авансово общо 71% от цената (1,38 млрд. от 1,95 млрд. лв.), при положение, че са извършени едва 16% от работата. Това е била и причината по-нататъшните плащания да се управляват лично от министъра.
От МРРБ не отговориха до редакционното приключване на броя вчера правени ли са изобщо плащания за строителството на “Хемус” през последните 4 седмици, но в бранша усилено се говори, че от известно време насам “Автомагистрали” не плащат. Засега от служебния кабинет е декларирано, че
има пари за
довършването на
магистралата,
но само за
дейностите,
предвидени за
тази година,
т.е. именно за тези три участъка.
За следващите години ще се плаща толкова, колкото се предвиди в тригодишната бюджетна прогноза, гласеше декларацията на служебния кабинет. Но в бюджета бяха прибрани обратно 492 млн. лв., предвидени само за довършването на магистрала “Хемус”.
Това е около една четвърт от онези 2 млрд. лв. превишение на приходната част на държавния бюджет, с които преди дни се похвали служебният финансов министър Асен Василев. Вярно е, че в отчета на финансовото министерство този факт се признава, но тези 492 млн. лв. бяха от излишъка в бюджета за 2019 г., а сега излиза, че те формират една четвърт от настоящия.
“Строителните
компании имат
да получават
около 1 млрд.
лв. за вече
извършени и дори
фактурирани
дейности
и хората ни са на ръба. Около 80% от тези средства се дължат от държавата, 20% са от общините”, каза пред “24 часа” председателят на Камарата на строителите в България Илиян Терзиев. Проблемът според него се разраства още повече, защото при издаването на фактура ДДС по нея става дължимо още от 14-о число на следващия месец. Т.е. НАП има пълното право да начислява неустойки за невнесените в бюджета пари, независимо че фирмата на практика не е получила нищо.
“В известен смисъл не е проблемът, че ни дължат толкова много пари, защото в строителството винаги е имало големи междуфирмени задължения. Проблемът е, че откакто дойде служебното правителство, плащанията рязко престанаха, а няма дори опит за диалог от тяхна страна”, коментира още Терзиев.
Засега строителният бранш не подготвя протести, защото по други големи пътни проекти плащания има сравнително редовно - например за строящите се в момента участъци от магистрала “Струма”.
По неофициална информация проблем с даването на пари навреме има по проекти, които са възложени с ин хаус поръчки на държавната “Автомагистрали” от предишното правителство. Като доказателство за това е и готвеният протест на “Автомагистрали - Черно море” заради неполучени пари за ремонта на “Тракия”.
От петък почват протести на строители
“Автомагистрали - Черно море” АД започва протести в петък заради неполучени близо 37 млн. лв. за ремонта на магистрала “Тракия”, съобщиха от компанията. Тя се опитвала от края на април да получи сумата от държавната “Автомагистрали”. Липсата на решение от страна на регионалното министерство и пътната агенция е довело до забавяне на заплати за 7 548 000 лева и принудително спиране на работа във всички звена. Предстояли съкращения.
От 10,30 часа в петък ще бъде блокирано движението на магистрала “Хемус” при пътен възел Белокопитово, а също и на “Тракия” при 165-и километър. Блокирани ще бъдат и пътят Русе-Варна на кръстовището за Кубрат, а в столицата – булевард “Дондуков” пред Министерския съвет.
От МРРБ казаха пред “24 часа”, че в момента се проверяват всички дейности и разплащанията ще почнат, щом всичко се окаже наред.