Биологията става разбираема, когато гледаш видео, в което ДНК е показано като рали състезание
"Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализацията на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.
Простички примери от живота правят науката разбираема. Когато ДНК се удвоява например, има набор от ензими. Ако основния ензим ДНК полимераза заменим с автомобилен състезател например, то всички помощни ензими са неговият екип - едни му сменят гумите, други му дават вода, трети ензим му бърше стъклото по време на почивка.
Това показва на видео онлайн на учениците си 29-годишният учител по биология Александър Милушев. Той преподава на профилирани паралелки с биология в 9-и и 11-и клас в Националната природо-математическа гимназия. И двата випуска
в момента учат
за клетката
Александър Милушев е вече седма година в гимназията като учител, в която е завършил самият той.
“Много съм благодарен на колегите, защото ме подкрепят чисто методически, а самото училище е голяма школа”, казва учителят. Онлайн обучението за младия преподавател не е проблем. Ползва платформи и свои собствени уроци, контролира строго учениците да бъдат в час, а не вместо това да вършат нещо друго.
Електронни тестове в “Мудъл” дават статистика на въпросите кой не се е справил. Системата
връща отговорите
в реално време,
както ако в клас се съберат работните листове. В тази платформа много ценно е, че задачата се дава за определено време. За да съм сигурен, че докато работим в часа, учениците си водят записки, след това ги карам да ги снимат с телефона си и да ги качат в платформата, обяснява педагогът. Ако не го направят, значи не са си изпълнили задачата за часа. Така замества реалното контактуване очи в очи в клас.
При електронните тестове системата автоматично праща статистика колко ученици не са се справили с най-лесните въпроси и колко не са се справили с въпросите с по-голяма сложност. Без да прехвърля хартия, вижда частите от материала, които са затруднили тийнейджърите. Това е ценното на онлайн обучението.
“Ако питате дали съм привърженик на онлайн обучението, макар че имам самочувствието, че се справям добре, мисля, че няма какво да замести обучението на живо. Социалният момент е най-важният в гимназиалното образование, всичко останало е заместваща методика”, коментира учителят.
Ползва и системата на Microsoft Teams със споделянето на бяла дъска. На нея учителят с графичния таблет може да нарисува в реално време нещо върху дадена схема или сам да състави схема, докато учениците гледат.
Тези 2 платформи са с много функционалности - имат възможност за схеми, за електронна дъска, за изпращане на домашни, електронни тестове и за изпращане на материали, създадени от самия него.
Биолозите ползват и електронна класна стая с експерименти към Google. С едно кликване например съдържанието в епруветката може да промени цвета си.
Най-добрите образователни приложения за биология според сайта educationalappstore.com са
- Curiscope (показва различните органи на тялото - мозък, сърце, бъбреци, дробове, на 3D, а можеш да измериш и пулса си)
- Science
Practical Simulator
- ixplain GCSE Biology
- Animal 4D+
- Human Body
- Frog Dissection
- Microbiology
- Bioanim Complete
- 3D Brain
- Visual Anatomy
В българската платформа Уча.се пък има цялото съдържание по биология - видеоуроци и тестове за всички класове (от 7-и до 10-и клас) за задължителната учебна програма, разказва създателят на образователната платформа Дарин Маджаров. Той обяснява, че уроците в Уча.се обясняват важността на биологията през целия живот. Това е науката, която дава отговори например за всичко, което се случва с тялото - защо е необходим кислородът, защо кръвта е червена. Тялото всъщност е една голяма биология, пълна с хормони. Защо променяме настроението си, от какво зависи колко ще пораснеш, как ще се промени гласът ти и много други неща.
Младата учителка по биология Паола Дунчева от столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” използва в 5-и клас платформите Academico и MozaBook. Темите са съобразени с възрастовите особености на учениците, засилват интереса им и ги мотивират, обяснява преподавателката.
В 11-и клас пък използва Khanacademy, защото темите са разработени на ниво, което е изключително полезно за подготовка дори на профилираните класове.
Пак с големите работи и - онлайн хистологична лаборатория - https://histologyguide.com/
- https://abritvs.com/ и
онлайн микроскоп - https://www.ncbionetwork.
org/.
При дистанционното обучение тези сайтове помагат за онагледяване структура и процеси.