Обещали сме фигура на магистрат, който да разследва главния прокурор, ще трябва да дадем механизъм как той да се избира на случаен принцип, казва служебният вицепремиер по управление на европейските средства

Трябва да има бонуси за електрически коли, но без служебният кабинет да натоварва бюджета 

- Г-н Пеканов, 43-те бележки по плана за възстановяване се оказаха 43 страници. Какво иска Брюксел от плана?

- Броят на бележките няма значение, това е обратна връзка. В плана има 57 проекта и 46 реформи, дори да имаше по една бележка за всеки един, стават сто и нещо. Важното е какъв тип са тези бележки. Има чисто технически, които ще бъдат изчистени още другата седмица. Те са от типа кога ще бъдат приложени тези реформи.

Например изместване с тримесечие напред или година назад. Казали сме, че в края на 2022 г. ще се случи нещо, сега казваме до края на 2023 г. Министерствата трябва да преценят колко време ще им трябва, това не е по същество.

Важно е, че

има въпроси

с критика по

същество, особено

в сферата на

енергетиката и

върховенството

на закона

Ние там сме дали много и отстояваме нашата позиция.

- Какво смятате, че сте дали?

- В сферата на енергетиката се сложи дата за излизане от въглищата, за осъществяване на възобновяеми енергийни източници, заложиха се проекти.

- Заложихте много повече пари за веита с батерии...

- Точно така. Насочихме към това, което очаква Европа - към този зелен преход. Това не бе направено в предишните варианти на плана.

- А защо бившият депутат Мика Зайкова казва, че енергетиката в бележките е направена на кайма?

- Това е коментар на човек, който не се е запознал с бележките. Те казват - огромен прогрес има от това, което беше, но искат още. Аз смятам, че повече не трябва да отстъпваме.

Ние сме защитили това, което смятаме, че е реалистично България да направи до 2026 година. Разбира се, ЕК може да има много по-големи очаквания, но ние казваме - вижте, това е нашата позиция. Това са преговори, не го приемайте като критика, това е тяхното мнение, но ние имаме свое. В крайна сметка трябва да защитим това, което смятаме, че е добре.

- Но и в крайна сметка няма да бъде одобрен планът, нали?

- Планът ще бъде

одобрен, когато

стигнем до

консенсус

Сега сме на шестата седмица на преговорите. В Румъния се водиха 5 месеца, за да постигне тя това, което смята, че е нейната позиция. От нас се изисква да заложим реформа на БЕХ.

- Това ли е една от червените линии на Брюксел?

- Бъдещото управление ще трябва да реши какво ще прави. Видяхте, че по време на коалиционните преговори някои партии споменаха, че трябва да се разформирова БЕХ, това е един подход, има и други. Това е много трудна тема.

- Един от посочените проблеми са заемите, които БЕХ отпуска на държавната ТЕЦ “Марица-изток 2”. Ще се спре ли това кредитиране?

- Точно така, това е червената линия, най-големият отворен въпрос. И

това е нещо, за

което ние сме

казали, че няма

да отстъпим

По отношение на върховенството на закона свършихме много работа. Предложихме механизъм, по който магистрат да разследва главния прокурор. В момента се изчиства как ще гарантираме случайния принцип, по който се избира този прокурор. Министерството на правосъдието трябва да покаже как.

Това не е най-лесният въпрос, но е от техническо естество. Ние сме обещали, че ще има магистрат, който ще разследва главния прокурор, и сега трябва да се запише как ще се избира тази фигура.

- Имало ли го е по-рано в бележките от Брюксел въпроса за главния прокурор?

- От това, което съм получавал, винаги е имало коментари по върховенство на закона. В докладите го има главния прокурор, това не е по наше желание (докладите по Европейския семестър, който е формат за координация между страните-членки на ЕС - б. а.), а нещо, което ЕК ни казва много ясно - планът ви няма да бъде одобрен от Нидерландия, Германия и другите строги страни, ако вие не направите нещо.

Знаете, че докладът излезе през лятото и там пише, че тази фигура - на главния прокурор, е безотчетна. И искат въвеждане на система за отчетност, не е важно кой е той, а да има контрол и смятам, че това е правилно.

В другите теми няма нещо, което да ни изненадва. Това са детайли, които няма да бъдат пречка да ни одобрят плана. Ще ви дам пример. Всяка година ЕК ни изпраща доклади със специфични препоръки за страната ни. И всяка година са еднакви, защото ние не правим нищо по тях.

- Те не са ли вкарани в плана като реформи?

- Точно така. В комисията има очакване, че по всяка една от препоръките трябва да направим нещо. Това няма как да се случи и не се случва в никоя друга страна. Обаче те са длъжни да ни кажат, че имат критика примерно, че

в здравеопазването

има голям процент

директни плащания

Хората, като ходят в болници, плащат от джоба си. Това няма как да го реформира служебно правителство. Та част от коментарите са такива, които няма сега да намерят отговор. Това са трите вида коментари - технически, политически и такива, които в момента няма да бъдат решени.

- Кои от препоръките ще останат нерешени?

- В здравеопазването това са директните плащания. Те казват за тази сфера - много е добре, което предлагате, но трябва да изпълните още изисквания. Ние казваме - изпълняваме друга и че не навсякъде в регионите в страната има качествено здравеопазване, в плана има заложена апаратура именно за регионалните болници. Хеликоптерите, които са заложени, също са адресирани към решаване на трудния достъп до здравеопазване в отдалечените места.

- В икономиката има ли бележки?

- Предимно технически са. Защо в проектите за индустриалните зони има довеждаща инфаструктура. Министерството на икономиката казва не само да се направи един парк, а да се построи и пътят до него. ЕК пък иска по плана всичко да е зелено и заявява да не строим пътища. Това не е нещо, което ще ни спре.

- А в транспорта и дигитализацията какви са критиките?

- Комисията иска мерки за по-голяма декарбонизация.

Всъщност комуникацията по плана е в две части. Първата е самото писмо - две страници, и там ги има големите теми - енергетика и главния прокурор. За здравеопазването е споменато това, което ви казах, но ние няма да го решим, и четвъртото е за декарбонизация на транспорта. А в анекса, където са отделните бележки, има за всеки компонент по нещо.

- След като декарбонизацията на транспорта е в главните теми, кажете какво се иска в по-големи детайли.

- Това са въпроси, които могат да се решат през държавния бюджет. Например ще правим ли система за бонус на чистите коли в замяна на старите.

- А не трябва ли да се прави?

- Трябва, но това минава през държавния бюджет. И аз не искам да вземам решение за следващия бюджет и затова по тази тема още водим преговори. Има неща, за които ние казваме - да, това ще се случи до 2025 г., но нека редовно правителство да реши, да не им връзваме ръцете.

- Вярно ли е това, че няма да има авансово плащане от 1,3 млрд. евро?

- Ами не успеем ли да намерим разбирателство по основните коментари, в крайна сметка няма да има аваносово плащане. Темата за главния прокурор и избора на магистрат, който ще го разследва, ще я решим. Не смятам, че това е голяма червена линия. Другата обаче е трудна.

- Кое няма да приемете? Реформата в БЕХ и забраната да дава кредити на своите дружества ли?

- Имаме различни виждания с европейските институции по този въпрос. Аз смятам, че няма такава забрана. Затова е важно да видим и какво ще реши редовният кабинет по такива важни и дългосрочни въпроси. Няма да дадем съгласие за неща, които изискват конституционни промени, и неща, които обвързват бъдещи бюджети, както е със здравеопазването и колите.

- Последно дайте някакъв срок за одобряването на плана, за първи плащания по проекти?

- Не искам да предопределям изхода от преговорите, ако намерението ни е да постигнем най-добрата за България позиция.