Въпреки че фирмата спечелила дело, няма да претендира за тези пари
Най-голямата куриерска фирма у нас - “Еконт”, е внесла сама в НАП 13 млн. лева в дните преди Коледа, стана ясно от съобщение на компанията.
Сумата е дадена на данъчните, въпреки че дружеството е спечелило на първа инстанция съдебно дело, заведено заради претенция на НАП за дължим ДДС за периода 2016-2019 г.
Основните аргументи за това действие на компанията са икономически, обществено-политически, морални и лични.
Сред икономическите доводи се посочват големите разходи, депозитите и продължилите с години дела.
От друга страна, новата обществено-политическа обстановка в страната води съдружниците до убеждението, че от есента на 2021 г. постъпващите в държавния бюджет средства ще бъдат харчени открито и единствено в полза на данъкоплатците на България. Убеждението на компанията е, че е недопустимо да потърси от клиентите си претендираните от НАП суми със стара дата. В този смисъл “Еконт” реши да поеме изцяло изплащането на сумите, се казва в позицията на компанията. А основателят на “Еконт” - Николай Събев, който вече е министър на транспорта, допълва: Не желая да бъда в съдебни отношения с държавата, чийто министър съм.
Повече от година продължава съдебната битка по въпроса дали “Еконт” да начисли със задна дата ДДС върху извършените от фирмата пощенски услуги за периода 2013-2015 г. в размер на 3 800 000 лв. Тази сума е депозирана още през 2020 г. и е заведено дело.
Междувременно от НАП отправили предложение на компанията доброволно и със стара дата да начисли ДДС върху стойността на пощенските услуги, предоставени ѝ за периода от 2016 до 2019 г. Предложението на НАП е компанията да събере оспорваните суми от клиентите си.
Така цялата претендирана сума от данъчните става 6 580 865 лв. Отделно към нея има начисляване на лихви и се стига до 13 000 000 лв.
Съдът се произнася в полза на “Еконт” на първа инстанция, но въпреки това компанията няма да претендира за парите и ги внася сама в НАП.
Компанията е създадена на 13 юли 1993 г. от Николай Събев и други двама бизнесмени от Карлово и Варна, първоначално като спедиторска. Тя оперира на вътрешни и международни пазари.
През 1997 г. получава лиценз за куриер, но започва тази дейност през 2000 г. Първоначално разполага с офиси в 6 града: Русе, София, Варна, Плевен, Бургас и Пловдив. До декември 2002 г. чрез фирмата са изпратени около 1588 пратки. Една година по-късно броят им става 79 533. През 2004 г. “Еконт” отваря още офиси в страната.
През 2007 г. получава лиценз за предлагане на универсални пощенски услуги, а заедно с това и задачата да осигури покритие в цялата страна. През 2008 г. Николай Събев въвежда партньорска програма и компанията преминава през преход от франчайз към търговско партньорство.
През 2011 г. компанията успява да направи професията “куриер” официално призната в България.
През 2019 г. генерален директор става Лора Събева. Създателят ѝ Николай Събев, който вече е министър на транспорта, продължава да е мажоритарен собственик, въпреки че на 27 юни 2021 г. прехвърля 60 дяла от общо 200 на 6 души, трима от които са дъщерите му.
От министерството съобщиха, че адвокатите на Събев са му казали, че няма проблем да задържи собствеността си, ако “Български пощи” не са към министерството, което оглавява. На заседания на правителството, когато се решавал въпросът за държавните пощи, той трябвало да си прави отвод.
От последния финансов отчет на компанията, а и от анализа на Комисията за регулиране на съобщенията за 2020 г. става ясно, че “Еконт” държи 42,4% от пазара на неуниверсалната пощенска услуга, в която са куриерският бизнес, пощенските парични преводи и др.
Заедно със следващите две куриерски фирми в класацията - “Спиди” и “Ди Ейч Ел Експрес”, общият им пазарен дял е 81%. (Как стоят те на пазара - виж графиката).
Приходите на “Еконт” за 2020 г. са 231,44 млн. лв., печалбата е 30,68 млн. лв.
Пазар за 592 млн. лв.,
ръст за 2020 г. от 24%
През 2020 г., която беше под знака на пандемията и в която хората бяха затворени със седмици в домовете си, пощенски и куриерски услуги са извършвали 79 оператора, които са 54% от броя на лицензираните и регистрираните за такива услуги фирми, показва анализът на КРС.
Пазарът на неуниверсалната пощенска услуга, в която влизат куриерските фирми, паричните преводи, хибридната поща, рекламата и други., увеличава приходите си с 24% до 592 млн. лв. При универсалната пощенска услуга, при която се изпращат традиционните писма и колети, има спад от 50,5% и в парично изражение е в размер едва на 43 млн. лв.
Слабият интерес към традиционните пощенски услуги се дължи и на значителното увеличение на пратките, генерирани от електронна търговия, които се доставят предимно като куриерски услуги.
През 2020 г. общият обем на пощенския пазар се определя основно от приходите от куриерските услуги, чийто относителен дял достига 87,9% от общите реализирани приходи.
От КРС посоват, че основните тенденции през 2020 г. при неуниверсалната пощенска услуга са ъст в приходите от куриерски услуги с 25%, на приходите от парични преводи с 11%, от хибридна поща с се увеличават с 10% на сто и има спад в приходите от пряка пощенска реклама с 15%.
През 2020 г. общият брой на обработените пратки и услуги на пазара на неуниверсалната пощенска услуга са 218 млн., в сравнение с 2019 г., което е нарастване с 3,2%.
Прави впечатление, че пазарът се концентрира в по-малко оператори. Първите четири компании държат над 2/3 от пазара. Това са “Еконт”, “Спиди”, Ди Ейч Ел и “Български пощи”. Останалите в този бизнес си поделбят 17 на сто, а година по-рано са имали дял от 30,5%.