„Има риск да бъдат нанесени колосални поражения върху екологията на страната с непредвидими последици”, каза още той

Има научнообосновани предположения, че при изгражднето на евентуален тунел от 13,5 км през Кресненското дефиле за АМ „Струма” отдолу ще излезе радиоактивен материал. Това заяви изпълнителният директор на Камарата на строителите Валентин Николов в студиото на „Офанзива” по NOVA NEWS.

„От Камарата на строителите вложихме огромни усилия и средства, събрахме сума, малко по-малка от половин милион в рамките на няколко години, организирахме експертизи и международни конференции и смятахме, че въпросът е бил решен. Изведнъж сега новото правителство задраска абсолютно всичко, върна се и започна да говори отново за стария тунел. Тук парадоксът е, че от екологични съображения тези хора искат да отидем на вариант, при който има риск да бъдат нанесени колосални поражения върху екологията на страната с непредвидими последици”, коментира той.

„Разполагам с доклад на тесни специалисти в сферата редки метали и уран, които твърдят, че има научнообосновани предположения, че отдолу ще излезе радиоактивен материал от един евентуален тунел от 13,5 км, за какъвто отново се говори”, заяви Николов.

По думите му колкото по-дълбоко надолу се копае, вероятността да излезе такъв материал е по-голяма.

„От един такъв 13-километров тунел ще излезе 6 млн. куб. метра земна и скална маса. Това е 2 пъти обема на Хеопсовата пирамида, с всички последици за Струма, за Кресненското дефиле, отношенията ни с Гърция и т.н. Това е потресаващо и не трябва да се случва”, категоричен беше изпълнителният директор на Камарата на строителите.

Той коментира и казуса с парите за пътища и пътното поддържане. „Убеден съм, че ще има пътно поддържане и след 30 септември, защото страната не може да остане без такова. Тези фирми вече над година работят без пари. Убеден съм, че ще се мобилизират и няма да оставят страната без пътно поддържане и снегопочистване”, посочи Николов.

Според Валентин Николов промените относно пътния бранш, направени в последния работен ден на Народното събрание, са били „необходими, но крайно недостатъчни”.

Припомняме, че депутатите успяха да приемат цената в договорите за обществени поръчки да може да се актуализира при висока инфлация. Това ще става по специална методика, одобрена от Министерския съвет. До казуса се стигна, след като в началото на седмицата стана ясно, че всички нови обществени поръчки са прекратени и пътната поддръжка остава в ръцете на старите фирми. Те обаче имат ограничение в срока до октомври.

„Промените бяха в 59-ата минута. Те бяха необходими, но крайно недостатъчни и са само една стъпка, следват още много, които трябва да се направят в тази посока. Основният въпрос, който стои пред нашия отрасъл и пътните фирми и служителите в тях, са парите, които те не са си получили за година, година и половина назад”, каза Николов.

По думите му липсата на разплащане или недостатъчно разплащане в сторителния сектор не се отнася само до пътните фирми. „Много пари не са изплатени и по отношение на ВиК, високото строителство и т.н. Създаде си ситуация, в която картината е много тежка за строителния отрасъл като цяло”, добави той.