Сметките за хранителни стоки за британските потребители са нараснали с най-бърз темп от 2008 година след скок в цените на маслото, млякото и пилешкото месо, сочат нови данни на компанията за проучвания "Кантар" (Kantar), цитирани от ДПА.
Инфлацията на цените на хранителните стоки е скочила до 11,6 на сто за четирите седмици до 7 август спрямо 9,9 на сто през преходния месец, което се равнява на средно годишно увеличение от 533 британски лири към сметките на британските домакинства, предава БТА.
В резултат на това продажбите на собствена марка продукти са нараснали с почти една пета - 19,7 на сто, тъй като потребителите се стремят да пестят.
"Както и се прогнозираше, ударихме нов пик на инфлацията на хранителните стоки, като най-голям скок е налице при продукти като масло, мляко и пилешко месо", заяви шефът на подразделението за търговия на дребно и анализ на потребителите в "Кантар" Фрейзър Макевит.
"Това повишение означава, че средните годишни разходи на домакинствата ще нараснат с изумителните 533 британски лири или 10,25 британски лири всяка седмица, ако потребителите купуват същите продукти, които са купували миналата година", подчерта той. "Не е изненадващо, че хората променят начина си на живот, за да се справят с допълнителните изисквания на семейния бюджет", заяви експертът.
Общите продажби в супермаркетите са се повишили с 2,2 на сто през 12-те седмици до 7 август. Експертите твърдят, че в момента потребителите обикалят много повече и сменят супермаркетите в отговор на кризата с цената на живота.
"Лидл" (Lidl) отново е най-бързо растящата верига супермаркети, като продажбите са скочили със 17,9 на сто през последните 12 седмици. Германският конкурент "Алди" (Aldi) също се е представил силно, отчитайки увеличение от 14,4 на сто. Потребителите са били привлечени от по-евтините продуктови линии на двете компании.
"Теско" (Tesco) се е представил най-добре сред британските търговци с растеж от 1 на сто. Продажбите на "Асда" (Asda) са нараснали с 0,2 на сто, а "Сейнсбърис" (Sainsbury’s) е отчел спад от 0,1 на сто. Най-лоши резултати от "големите четири" е регистрирал "Морисънс" (Morrisons) със спад на продажбите от 4,9 на сто.
Неотдавнашното горещо време е увеличило продажбите на безалкохолни напитки, сладолед и лятно облекло, според доклада. "Продажбите на минерална вода и безалкохолни напитки са скочили съответно с 23 на сто и 10 на сто през последните четири седмици", отбелязва Макевит. "Не е изненадващо, че сладоледите също са популярни с 18-процентен растеж на годишна основа, което е увеличение с четири процентни пункта спрямо предходния месец", добави експертът от "Кантар".