Проектът на Наредба за условията и реда за издаване, удължаване и отнемане на удостоверение за високотехнологичен и/или иновативен проект, наречен "стартъп виза", се нуждае от сериозна преработка. Това се казва в становище на Българската стопанска камара, разпространено от пресцентъра на работодателската организация, съобщи БТА.

БСК изхожда от разбирането, че привличането на висококвалифицирани таланти и предприемачи от цял свят е в интерес за развитието на българската икономика и че са необходими съвместни усилия на бизнес организациите, стартъп екосистемата и всички държавни институции за създаване на подкрепяща иновациите и развитието на високите технологии бизнес среда.

Според БСК терминът "стартъп виза" е подвеждащ. Както става ясно от смисъла на Наредбата и мотивите към нея, всеки проект трябва да е в състояние да привлича висококвалифицирани чуждестранни специалисти, а не само стартъпите. Вероятно по-подходящ термин е "виза за иноватори", посочват от Камарата.

В така зададените общи разпоредби на проекта за Наредба не става съвсем ясно дали кандидатите за удостоверението трябва преди това да имат виза по реда на чл. 15, ал. 1 от Закона за чужденците в Република България или удостоверението е условие за това, посочват от БСК и допълват, че е логично притежаването на виза по реда на чл. 15, ал. 1 да е водещо, а удостоверението по чл. 24п да е условие за продължително пребиваване.

Не става ясно и кой е водещ при подаването на документите за кандидатстване - чуждестранното физическо лице или съответното юридическо лице, в което се предполага, че чуждестранното лице участва с 50 на сто дял от капитала, посочват от Камарата.

Според БСК подходът за избиране на Експертен съвет, който разглежда и оценява постъпилите заявления за издаване на удостоверение "стартъп виза", крие рискове и е изцяло непрозрачен, с явни съмнения за лобизъм. По тази причина от организацията предлагат да се възприеме практиката с пул от експерти (над 100) и за всеки конкретен случай да се предлага на трима да дадат становище (с възможност за отвод и замяна с друг).

Председателят, секретарят и (брой) членове да са представители на Министерството на иновациите и растежа. Останалите членове могат да бъдат представители на МОН, Патентно ведомство, академичните общности, БАН, бизнес организациите и т.н., предлагат още от БСК. За членове на Експертния съвет да не могат да бъдат назначавани лица, които са търговци, членове на управителни или контролни органи на търговски дружества или работещи в търговски дружества, с предмет на дейност в областта на разглеждания конкретен проект, предлагат още от Камарата.

Глава трета от проекта на наредба описва електронния път за кандидатстване за "стартъп виза". Според БСК такъв ред на подаване влиза в противоречие с принципите на "едно гише". Липсва изискване в документите за чужденците фирмата им да е регистрирана и да плаща данъци в България. Изискването да има български съдружник или 50 на сто от капитала не покрива този момент и има множество примери за избягване на регистрация на дружество в България и изисквания за неговата активност, смятат от Камарата.

Затова от БСК предлагат да се създаде единен електронен "вход" за кандидатстване за визи, през който кандидатите за такъв тип удостоверение да бъдат насочвани автоматично към формулярите, вместо да се създава отделна процедура за всеки отделен тип виза. За това е необходима промяна в редица закони. Предлага се регистърът на фирмите, получили "стартъп виза", да е публично достъпен, защото така се гарантира прозрачност извън рамките на Експертния съвет и съответните ведомства.

БСК предлага още под високотехнологичен проект да се разбира проект, в основата на който стои използването на високи технологии за производството на нови високотехнологични продукти и/или услуги, а иновативен проект - да е проект, основан на технология, резултат от научния напредък и най-новите научни открития в съответната област и/или на внедряване на нови, непознати до момента модели, методи и практики.