Европейската комисия предлага манипулирането на  пробега да стане криминално престъпление

Държавите трябва да създадат бази данни за изминатото разстояние

Европейската комисия предлага  цялостно преразглеждане на правилата на ЕС за безопасност на движението по пътищата и регистрацията на автомобилите.  Актуализацията се отнася до три директиви на ЕС, приложими за техническите прегледи, регистрацията и пътните проверки.

Настоящите правила на ЕС за пътна безопасност и регистрация са остарели и вече не са достатъчни, за да се справят с бързия напредък в автомобилните технологии, смятат в Брюксел.

Новите правила

ще дадат приоритет на безопасността

по пътищата и качеството на въздуха, като вземат предвид нарастващото присъствие на електромобили и адаптирането към нововъзникващи технологии като например усъвършенстваните системи за подпомагане на водача.

Те ще  въведат периодични технически прегледи за електрическите коли, нови тестове за електронни системи за безопасност и  усъвършенствани методи за изпитване на емисиите. Освен това комисията предлага да се въведат  годишни проверки за автомобили и бусове, които са на десет или повече години, които са отговорни за непропорционално голямо количество вредни емисии.   В момента в половината страни членки годишните прегледи се правят обикновено на две години, а не като в България на всеки 12 месеца.

Гражданите

ще бъдат по-добре защитени срещу  фалшифициране

на одометъра - уреда за регистриране на изминатите километри.

За да се намалят измамите, пробегът на превозното средство ще се записва на всеки технически преглед и манипулирането му ще представлява криминално престъпление. Проверките за техническа изправност обаче се провеждат най-много веднъж годишно, а в много случаи само на всеки две години, като първият преглед при купуването на нова кола най-често е едва след четири години. Значителна част от измамите с километражите обаче вече ще са се случили до този момент и по този начин търговците на употребявани коли постигат значителни увеличения на цените чрез манипулиране на километражите на сравнително нови автомобили.

За да приложат новите правила, държавите членки трябва да създадат национални бази данни за пробега и измерените стойности трябва да се записват при всяко обслужване или ремонт на автомобила. Ако регистрацията на дадена кола се прехвърли в друга страна, държавата членка на регистрация ще е длъжна да информира за изминатите километри държавата членка, в която превозното средство е пререгистрирано.

Периодичните технически прегледи

ще бъдат  улеснени за тези, които временно пребивават в друга страна

от ЕС. Например прегледът ще важи за автомобил, който е минал тест за техническа изправност в България, дори и лицето да пребивава в Германия.  

Комисията предлага да се въведат  цифрови сертификати за регистрация на превозни средства  като нов стандарт и да се опрости трансграничното споделяне на данни чрез  подобряване на електронния обмен. Това ще улесни разпознаването и проверката на сертификати през границите. Така скоро добре познатият ни хартиен регистрационен талон на автомобила ще остане в миналото.