Американските власти полагат големи усилия в опит да избегнат мащабна стачка на железничарите от товарните превози в САЩ, която вече принуди държавната железопътна компания "Амтрак" (Amtrak) да отмени всичките си пътнически влакове по основните линии и поражда опасения от мащабни затруднения за цялата икономика, предадоха Франс прес и БТА.
В министерството на труда вчера се състоя среща на засегнатите компании и двата синдиката, представляващи главно машинистите. Преди това с тях неколкократно разговаряха президентът Джо Байдън и негови представители.
"Всички страни трябва да останат край масата, да преговарят добросъвестно, за да се решат висящите проблеми и да се постигне споразумение", изтъкна пред журналисти говорителката на Белия дом Карин Жан-Пиер. "Спиране на системата от товарни жп превози е недопустимо за нашата икономика", допълни тя.
"Амтрак" съобщи, че е отменила всичките си пътнически влакове по основните линии, за да се избегнат евентуални смущения по пътя. Повечето влакове до Бостън, Ню Йорк и Вашингтон обаче не са засегнати.
Работодателската организация от сектора предупреди, че ако стачката действително започне утре в полунощ, това ще доведе до спирането на 7000 влака и може да струва 2 милиарда долара на ден.
Предприятията за товарни превози още от понеделник взеха мерки за транспортирането на опасни товари.
Най-големият селскостопански синдикат в САЩ вчера призова Конгреса да предприеме действия, изтъквайки, че превозът на зърно с камиони или кораби не може да замени железопътния.
Други местни организации за пътнически превози, като "Вирджиния рейлуей експрес" (Virginia Railway Express), предупредиха, че ще трябва да спрат влакове, когато започне стачката.
Стачката може да отслаби позициите на Джо Байдън няколко седмици преди междинните парламентарни избори. Президентът редовно изразява подкрепата си за синдикатите, но трябва да избегне и икономическа криза в момент, когато американците са изправени пред много висока инфлация.
Ръководителите на десет от дванайсетте браншови синдиката вече са постигнали споразумение през последните дни. Остават два синдиката, представляващи машинистите, които могат да решат да започнат стачка утре. Исканията им се отнасят до заплатите, почивните дни и болничните. Служителите се оплакват, че са принудени да работят понякога през дълги периоди заради липса на персонал.
Страните могат сега сами да решат да продължат преговорите. Конгресът също може да предприеме действия, като блокира стачката или наложи препоръките на работна група, създадена още през лятото от президента Джо Байдън.