България се изкачва с 4 позиции в Световната класация за дигитална конкурентоспособност за 2022 г. на швейцарския институт IMD, съобщават БТПП и БТА.
Българската търговско-промишлена палата е официален партньор на Института за развитие на мениджмънта (IMD) - Швейцария в проучването за Световната дигитална конкурентоспособност. Дигиталната класация е показател за нивото на развитие на цифровите технологии и степента, до която тяхното прилагане оказва влияние върху бизнес практиките, административното управление и функционирането на гражданското общество в страните-обект на проучването.
Тазгодишните резултати показват подобрение в класирането на България, която се изкачва до 48-мо място от 63 страни, в сравнение с изминалата година, когато страната е била на 52-ро място от 64 държави. При България се наблюдава умерен ръст в показателите по два от основните критерии, а именно знанията и бъдещата готовност, а бизнес гъвкавостта, IT интеграцията и нагласите към приспособяване демонстрират най-положителните тенденции.
Като най-силни страни на България в областта на дигиталната конкурентоспособност са посочени следните области: концентрацията на жени в изследователския сектор (11/63), предоставени високотехнологични патенти (13/63), липсата на страх у предприемачите от провал (06/63) и защитата на личните данни от закона (20/63).
За първи път от пет години насам класацията е оглавена от Дания, която измества четирикратния първенец в сферата на дигиталната трансформация - САЩ. Добрият резултат на Дания до голяма степен се дължи на нейното изключително представяне в бъдещата готовност, определена от Центъра за световна конкурентоспособност като "нивото на готовност на страната да използва цифровата трансформация".
Дания се представя най-силно в бизнес гъвкавостта (1/63) и ИТ интеграцията (1/63), като също достига 5-то място в своите адаптивни нагласи. САЩ остават на второ място, следвани от Швеция и Сингапур.
Методологията на Световната класация за дигитална конкурентоспособност включва наблюдение и сравнение по три основни фактора: знание, технологии и бъдеща готовност, разделени на общо 52 критерия, позволяващи да бъде оценен всеки един аспект на процеса по откриване, разбиране, внедряване и развитие на цифровите технологии в страните-участнички в класацията.
Важно заключение от тазгодишната класация за дигитална конкурентоспособност е, че правителствата и частният сектор трябва да инвестират навсякъде – в таланти, обучение и образование, научна концентрация и научноизследователска и развойна дейност – за да защитят цифровата си инфраструктура от кибератаки и да осигурят конкурентни услуги на електронното управление. Това са и ключови стъпки към създаването на цифрово конкурентни икономики.
Международният институт за развитие на мениджмънта (IMD) е независима академична институция, основана преди повече от 75 години от бизнес лидери за бизнес лидери. Базиран в Лозана (Швейцария) и Сингапур, IMD е класиран в Топ 3 на годишната глобална класация на Financial Times за Executive Education за последните 10 последователни години и в първите пет за 18 последователни години. Програмите за MBA и EMBA на IMD многократно са определяни сред най-добрите в Европа и света.
По-подробна информация за доклада на IMD World Digital Competitiveness Ranking 2022 и цялостното представяне на България има на https://wwwcontent.imd.org/AqIGzCXZ/cSrNTEu0/o8BF21VN/>