Компактдисковете празнуват юбилей като част от човечеството - 40-и рожден ден.
Електронните носители на информация са изобретени от физика Джеймс Ръсел - страстен почитател на музиката, през 60-те години, а през 1979 г. са създадени първите дискове за съхранение и разпространение на музика и оттогава започва летоброенето им. За музикалната индустрия компактдискът се превръща в най-модерният начин за разпространение на музиката в не толкова далечното време, когато онлайн музиката не съществуваше. Тя отбелязва рождението на диска на 1 октомври 1982 г., когато в Япония „52nd Street” на Били Джоел става първият в историята компактдиск в продажба, разказва БТА.
Шестият студиен албум на музиканта всъщност излиза на пазара през октомври 1978 г. , оглавява класацията на Билборд и му носи две награди „Грами”. Но той влиза в историята и като първия албум на компактдиск или CD. На 1 октомври 1982 г. на пазара излизат 50 CD с музика и „52nd Street” е номер едно в каталога. Били Джоел се записва в този каталог и с още една тава – хитовият му „The Stranger”, който предшества „52nd Street”.
Гигантите в света на електрониката по онова време – „Сони” в Япония и „Филипс” в Нидерландия, които предлагат хардуера за компактдисковете, тогава от няколко години лобират активно пред големите световни музикални лейбъли да записват на CD, припомня „Билборд”. Директорът по пазарни проучвания на Си Би Ес Джери Шулман е сред най-ентусиазираните популяризатори на дисковете.
"Ако имаше развалени яйца, щяха да ги хвърлят по мен", спомня си Ян Тимър, тогава ръководител на „Филипс Уълрдуайд”. На конференция на музикалната индустрия в Атина той се опитва да представи новия формат пред пълната зала с президенти и изпълнителни директори на големите световни звукозаписни компании. Шефът на „Ей енд Ем рекърдс” по това време Джери Мос удря с юмрук по масата, пише „Билборд”. Скептично настроените търговци на лейбъла тогава наричат компактдиска "фризбито на Джери Шулман".
Постепенно обаче непримиримостта на големите в бизнеса е сломена благодарение на нестихващите усилия на пионерите на технологията, на подкрепата на звезди като Стиви Уондър, на музикалния канал Ем Ти Ви и радиостанциите, както и на променящите мнението си търговци на лейбълите. В края на 80-те години дискът започва да се разпространява, като предизвиква бум, който продължава до средата на 2000 г., когато интернет, MP3 и Napster почти го унищожават. Днес компактдисковете са предимно реликви, ограничени до аудиофилски колекции и концертни стоки - въпреки че някои търговци на дребно виждат първите признаци на завръщане, подобно на винила.
През 2022 г. звучи почти немислимо и неразбираемо, че неотдавна е имало период, в който творците са продавали милиони албуми на дискове. Днес продажбите на албуми се отчитат основно по брой стриймвания и много малка част – от физически продажби.
Въпреки това нещо странно се случи през 2021 г., четем на сайта на наградите „Грами”. Миналата година за пръв път от две десетилетия продажбите на CD се покачват и носят приходи от 580 милиона щатски долара на музикалната индустрия. Това е блед резултат в сравнение с 12,3-те милиарда долара, спечелени от стрийминг, но числото все пак е значително.
„Бяхме приятно изненадани, че все още имаме клиенти за компактдискове в магазина”, каза пред сайта Джордж Фланаган, мениджър на популярния музикален магазин „Раф трейд” в Ню Йорк. „Интересът е по-малко от 10 на сто от общия ни бизнес, но е в унисон с по-малобройната селекция, която предлагаме”.
Музикалната индустрия трябва да благодари на големите звезди за ръста в приходите от дискове. Някои от най-ярките и популярни днес изпълнители като Би Ти Ес, Тейлър Суифт, Оливия Родриго и Адел пуснаха албумите си на дискове, защото имат верни почитатели, които купуват CD версии на новите им издания. Албумът „30” на Адел през първата си година на пазара продаде над пет милиона екземпляра, като 880 000 са продажби на CD.
Изненадващият отговор на въпроса кой все още купува дискове, е поколението Z. Родените в средата и края на 90-те до началото на новия век, когато CD плейърите станаха почти ненужни с появата на iPod на "Епъл" през октомври 2001 г., купуват новите албуми във формат CD и показват гордо своите колекции в социалната мрежа ТикТок.
Пред „Билборд” собственикът на музикален магазин в Портланд, щата Орегон каза, че младите хора днес си купуват автомобили втора ръка, в които има уредби с компактдискове и това активно подхранва интереса им към музика на CD. Той е категоричен, че дисковете се завръщат. „Много от младите деца сега смятат, че дисковете са яки, както в последните две десетилетия младите хора мислеха за винила. Но има голям проблем с доставките на плочи. Някои неща се свършват и не получаваме доставки по осем-десет месеца. Това кара и клиентите на музика на винил да се замислят дали да чакат, или да купят компактдиск”, обясни той.