НАСА е готова за тестовия полет на новата си свръх-тежка ракета към Луната, след като изстрелването бе отлагано няколко пъти в рамките на последните два месеца. Прозорецът за изстрелване се отваря в 8:04 българско време.
С програмата "Артемида" (Artemis) САЩ трябва да върне американците на естествения земен спътник. Целта е до 2026 година на Луната да кацнат първата жена и чернокож мъж. От днешното историческо изстрелване зависи дали този план ще се реализира.
Ракетата трябваше да излети на 29 август, но тогава стартът бе прекратен в последния момент. Последваха 4 отлагания през септември, 1 през октомври и 1 през ноември.
Причините за първата серия от отлагания се оказаха проблем с охлаждането на един от четирите основни двигателя, теч на гориво, повреден сензор. Последно SLS бе "заземена" заради неблагоприятни атмосферни условия.
Ураганът "Никол" стана причина за отлепване на 3-метрова част от уплътнение в горната част на космическия апарат. Според НАСА това не представлява голям риск за мисията.
Мисия "Артемида 1" се отправя на тестов полет без астронавти на борда. Това ще е първи старт за ракетата SLS, разработвана повече от десетилетие. Ако полетът е успешен SLS ще се превърне в най-мощната ракета, с която разполага човечеството.
Ако изстрелването е успешно, новият космически кораб "Орион", разположен на върха на ракетата, ще прекара почти 38 дни в космоса. Той ще бъде извърши обиколка на Луната на 100 км. от повърхността й. Капсулата ще тества всички животоподдържащи системи.
Новата свръхтежка ракета SLS
SLS е втората най-мощна ракета, създавана в човешката история. Първата е Saturn V, с която САЩ изпращат първите хора на Луната преди повече от 50 години.
В основата на SLS стоят двигателите RS-25, които са използвани в американската совалка, и помощните ускорители, създадени за нея. Температурите, при които функционират агрегатите, са екстремни и варират от ?253 °C до 3300 °C. Дизайнът им обаче е разработен още през 60-те години на миналия век.
Първата степен има 4 от тези двигатели. Втората степен се задвижва от един двигател RL10, който също е създаден през 60-те години на миналия век.
Цялата ракета ще е висока около 98 метра. Горивото и на двете степени е течен водород и течен кислород. В резервоарите на ракетата се събират три милиона литра течен водород и кислород.
Бaзoвaтa вepcия нa ЅLЅ, наречена Block 1, щe извeждa в ниc?a околоземна opбитa 95 тoнa тoвap, a пo-мoщният вapиaнт Block 2 щe извeждa 130 тoнa.
Съществува и междинна версия - Block 1B. Именно на нея ще летят астронавтите, а товароподемността ѝ към ниска орбита е с 10 тона повече, спрямо Block 1.
Съществуват критики за остарялата технология на SLS, голямата цена на проекта и забавянето му.
Дълго отлагана мечта
Първият полет на SLS е един от най-отлаганите в историята на космическите изстрелвания. Ракетата се разработва от 2011 година, като плановете на САЩ предвиждат тя да полети за пръв път през 2016 година.
Оттогава досега дата на първия полет е сменяна 26 пъти, а графикът изостава с 6 години спрямо оригиналния план.
Противниците на тежката ракета-носител я наричат името "Сенатска система за изстрелване" или "Senate launch system", което е игра на думи с името й. Причината е, че SLS е едновременно много скъпа, но и не включва разработката на множество нови технологии. На фона на постоянните забавяния НАСА оценя работата на изпълнителя на проекта Boeing, като отлична и продължава да възлага скъпоструващи договори на компанията. Резултатът е, че цената на проекта надхвърля планираното.
Към днешна дата една бройка от SLS струва над 2 милиарда долара, а ракетата е за еднократна употреба. Досега за разработването й са похарчени над 21 милиарда долара. Наземните тестове обаче честа бяха придружени от проблеми.
Именно това е причината за отлаганията през последните няколко месеца. SLS е твърде скъпа ракета, а от НАСА не искат да се сблъскат с възможен инцидент при изстрелването й.
Космическия кораб "Орион"
Наследникът на космическия кораб "Аполо" е "Орион". Той е много просторен, като помещението за обитаване е от 9 квадрата. Максималният брой на астронавти е 6, но до мисията към Луната най-вероятно ще бъдат изпратени 4-ма астронавти.
Корабът има животоподдържащи системи, които могат да гарантират полет с продължителност от 21 дена в космоса. Корабът може да побере и 100 килограма проби от Луната.
Планът за мисиите "Артемида"
САЩ има амбициозен план да се завърне на Луната, като този път изгради база за трайно присъствие там. Мисията "Артемида" или "Артемис" цели да осъществи именно това.
НАСА ще започне завръщането си на Луната с тестовия полет на мисията "Артемида 1". Той ще продължи 42 дни, а капсулата "Орион" е без екипаж. Ще бъдат тествани всички системи на ракетите и корабът, като ще бъде извършена обиколна около Луната без кацане.
След тази първа мисия "Артемида 2" ще изведе астронавти в орбита около Луната без кацане на повърхността ѝ. Тази чест ще бъде запазена за екипажа на "Артемида 3", чийто полет е планиран най-рано за 2025 г.
По време на "Артемида 3" се очаква на Луната да стъпят първата жена и първият цветнокож човек. Досега на земния спътник са стъпвали само бели мъже.
Космическата агенция на САЩ има планирани общо шест мисии "Артемида", но се очаква броят им да надхвърли 11.
НАСА гледа на мисиите "Артемида" като подготовка за пилотираните мисии към Марс, които са планирани за следващото десетилетие.
Що се отнася до Луната голям интерес представлява Южният ѝ полюс. Смята се, че там може да има воден лед, както и зони, богати на ресурси. Много е вероятно там САЩ да построи и първата база на земния спътник. Това обаче ще стане след въвеждането на космическа станция "Гейтуей" (Gateway) в орбита около Луната, предаде dir.
НАСА разчита на SpaceX, Lockheed Martin, Aerojet Rocketdyne, Northrop Grumman, Boeing, United Launch Alliance и други части компании за осъществяване на мисиите към Луната.
Цената на програма за връщане на Луната и на планираните досега мисии е 93 милиарда долара.