Регистрация на входа с мобилно приложение, стотици камери следят какви продукти взима клиентът, а накрая плащането е безкасово - с карта или телефон. Така ли ще пазаруваме скоро? В Германия вече тестват новата система.
Вероятно ви се е случвало да влезете в супермаркета за 1-2 продукта, но да чакате десет минути на касата. Е, скоро това може да е минало, включително в Германия. В Берлин един супермаркет тества смесена система, вече изпробвана в Кьолн. Клиентите могат да избират дали да чакат на каса, да сканират сами продуктите си или да извършат цялата процедура чрез приложение на телефона.
Камери следят какво е взел клиентът
Как става това? Клиентите се регистрират с приложение, когато влязат в магазина от веригата REWE. Камери ги следват из супермаркета и отчитат кои продукти са взети, колко тежат плодовете и зеленчуците, върнати ли са бутилки амбалаж. По самите щандове пък има интегрирани кантари, които измерват тежестта и преценяват кои продукти са взети. Те от своя страна се записват на сметката на клиента, пише "Дойче Веле".
В края на пазаруването сметката вече е готова и стои на телефона на клиента. Той може да я плати бързо с карта или чрез приложение. Системата се казва Pick and Go, от английски “вземи и тръгни”, и от няколко дни функционира в Берлин. Тя вече е изпробвана в Кьолн, но в по-малък мащаб. “Имаме четири пъти повече продукти. Предлагаме на клиентите и насипни стоки”, обясняват от REWE.
За да работи Pick and Go, в магазина са инсталирани около 500 камери. На входа походката и ръстът на клиента се сканират. По този начин софтуерът може да го проследи в целия магазин. Данните обаче не се съхраняват, съответно при следващото влизане в магазина процедурата се повтаря. По този начин се защитават личните данни на клиентите, посочват от веригата. Не всички обаче харесват технологията. “Тя отнема човешкото от магазините”, казва една клиентка.
“Доверяваме се на нашите клиенти”
Технологията засега е въведена само тестово, за да се провери дали допада на клиентите. Тя има и своите слаби места - например на щанда за месо и млечни продукти няма как да се пазарува без контакт с продавачи. Освен това е напълно възможно някой клиент да не се регистрира и просто да напълни чантата си и да си тръгне. “Доверяваме се на нашите клиенти и разполагаме с допълнителен персонал на входа", казва по този повод управителят на магазина Филип Шулц.
REWE не е единствената верига, която изпробва новите технологии. Целият бранш се променя. Около 20 процента от персонала работи на каса в момента. Но с времето този процент ще намалява. Броят на касите за самообслужване в германските супермаркети се е утроил в периода 2015-2021. Нараства и сканирането на стоки чрез приложения или други устройства.
Вероятно заради недостига на служители търговците се опитват да прехвърлят тази работа към клиентите. Предимство за клиента е, че не трябва да реди стоките на лентата и да чака толкова дълго. От REWE казват, че веригата не иска да пести от персонал, а да го използва по-ефективно: "Вярваме, че има огромен брой места в супермаркета, където можем да осигурим добро обслужване на клиентите с персонал."
Магазини, които никога не затварят
През 2020 година швейцарската верига Tegut започна да отваря малки филиали без персонал, наречени TEO. Те вече са 22 на брой, а тази година ще заработят още четири. В магазините се предлага ограничен набор от продукти за ежедневни нужди, а достъпът до тях се осъществява чрез приложение или банкова карта. По този начин пазаруването в близост до дома трябва да стане възможно отново и в селските райони - 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.
Стандартните магазини за хранителни стоки трябва да положат усилия, за да запазят бизнеса си. Какво се случва, ако не наваксваш с развитието, е видно в центровете на германските градове. Не става въпрос само за супермаркетите без каси, казва Щефан Гент от Съюза на търговците. “Отнася се също за планирането на асортимента с помощта на изкуствен интелект и рекламирането чрез дигиталните технологии”. Бъдещето е смесица между дигиталното и аналоговото, смята Гент.
Класическото пазаруване, включващо контакт със служителите на касата, трябва да се запази. В Белгия и Швейцария отделни супермаркети се връщат към традиционните подходи. Така наречените "каси за бъбрене" предлагат точно това, което по принцип изнервя повечето клиенти - време да поговориш с касиера, без някой да те притиска. По този начин те се борят срещу самотата.