За да бъдат завършени всички, министър се надява за 10 г. парите да бъдат намерени

От най-малко 1200 км магистрали или скоростни пътища на стойност 20 млрд. лв. има нужда страната ни, за които трябва да се намери механизъм за финансиране. Това обяви служебният регионален министър Иван Шишков по време на изслушването му в парламента във вторник.

Той се яви пред депутатите по искане на “БСП за България”, за да говори за строителството и напредъка на трансевропейския транспортен коридор IV в частта му, преминаваща през територията на страната ни в участъка Видин - Кулата и магистралите, които ще се строят.

Шишков посочи, че нито една такава в България досега не е проектирана и не се строи изцяло с изключение на “Тракия”.

“Ние сме и магистрално бедни. Това е огромен проблем, който трябва да бъде решен от всички народни представители. Аз, като гражданин на България, се надявам до 10 години да имаме всички магистрали в България. Трябва да бъдат проектирани по най-бързия начин”, каза регионалният министър.

По отношение на магистрала от Русе до Маказа Шишков каза, че е била обявена за национален обект в частта си до Велико Търново, а към момента са одобрени подробните устройствени планове в първите два участъка, за да може да започне строителството. Цялото трасе от Русе до Велико Търново ще струва над 1,4 млрд. лева, като вече са избрани фирмите, които ще го строят.

Магистрала “Европа” и по-специално лотът до Сливница бил заварен без подробен устройствен план, каза още министърът и допълни, че той вече е одобрен и предстои да започне отчуждаването на терените. Магистралата е започната от 2014 година, не мисля, че причина за нейното забавяне са служебните кабинети, каза Шишков.

Министърът изрази опасение, че заради забавянето със седем месеца на плана може да бъде загубено европейското финансиране за участъка от Сливница до София.

Продължавала работата и по проект за тунел под Петрохан. АПИ представила 3 трасета. Тепърва обаче ще се прави ОВОС и оценка за съвместимост.

Регионалният министър Иван Шишков заяви, че се очаква ремонтите по "Хемус" да приключат до 20-ти декември.
Регионалният министър Иван Шишков заяви, че се очаква ремонтите по "Хемус" да приключат до 20-ти декември.

През май решават за трасе на "Струма" през дефилето

Еврофинансирането за аутобана бе удължено до края на 2027-а

През май ще се вземе решение за трасето на “Струма” през Кресненското дефиле, заяви министър Иван Шишков по време на изслушването в парламента във вторник.

Вече има завършена процедура по ОВОС и мерки, свързани с опазване на околната среда. “В момента , в който имаме окончателно решение за избор на трасе от МРРБ и се издаде разрешение за строеж, ще започнем работа”, обясни министърът. 

Няма обаче да се работи по целия 23,6-километров участък, а само на малка част от него, защото единствено по този начин можела да се спаси вече направената екооценка, чийто срок изтича през май следващата година.

Одобреното засега трасе през дефилето разделя магистралата на две - в посока Гърция ще се използва сегашният път, който ще се ремонтира, на връщане ще се прави изцяло нов участък.

По време на кабинета “Петков” обаче изграждането бе спряно, защото бившият екоминистър Борислав Сандов защитаваше тезата, че най-щадящият за околната среда вариант е да се направи тунел през дефилето.

Заради забавянето на строителството се наложи европейското финансиране за “Струма” да бъде прехвърлено за новия програмен период до 2027 г. Този срок обаче последен и ако магистралата не бъде завършена, България няма да може да ползва парите от Брюксел.

Шишков заяви в парламента, че осъзнава проблема и ще се постарае, ако остане на работа служебното правителство, да не се изгуби финнансирането, защото магистралата е важна за България. 

Добра новина бе това, че преди дни постоянният комитет на Бернската конвенция реши да не се отваря досие за трасето на “Струма” през Кресненското дефиле. Причината - отчетени били усилията на българските власти за преодоляването на пречките пред строителството, включително и определянето на специфични и подробни цели за опазване за защитени зони.

Регионалният министър каза още, че готовият участък от “Струма” след Благоевград още не се пуска за движение заради свлачище.

Той изтъкна, че този проблем му е известен още от миналия служебен кабинет, като тогава е изискал да се създаде проект за укрепването на свлачището. В момента се работело върху това да бъде пуснато движението поне в едната посока - от Гърция към София.

Надявам се пускането на движението по “Хемус” да бъде коледното чудо, каза още регионалният министър в кулоарите на парламента.

“В момента много активно се завършват тунелите, надявам се до 20 декември да бъде пуснато цялото движение. Получавам всеки ден информация. Сега се полага асфалт, слагат се деформационни фуги. Има да се слагат мантинели, времето е такова, че 2 дни може да се работи, може 2 дни да не се работи”, каза Шишков.

Вече се работи по “Черно море”, избират от три варианта откъде да мине

Изграждането на магистрала “Черно море” е от стратегическо значение, заяви в парламента министър Иван Шишков.

Вече имало договор за изработване на разширен идеен проект с пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план. След това предстои решение за трасето, изговяне на ОВОС се очаква в рамките на 2024 г.

За трасето има три основни варианта, три алтернативни и един комбиниран. През октомври тази година станало ясно, че по указания на МОСВ допустим обаче е само вторият от трите основни варианта.

Магистралата, която трябва да свърже Варна и Бургас, ще може да се строи с еврофинансиране, след като Съветът на министрите на транспорта на ЕС преработи регламента за трансевропейската транспортна мрежа TEN-T. Удължен бе сегашният коридор “Западни Балкани - Източно Средиземноморие” с трасето София - Скопие - Дуръс - Бари.

По същество това е бившият коридор номер 8, който осигурява свързаност от Черно море на изток до Адриатическо море на запад.

По това трасе България вече изгради магистрала “Тракия” с европейски пари между Чирпан и Бургас. Сега към обхвата на този транспортен коридор България има да изгради магистрала “Черно море” между Варна и Бургас.

Дo мoмeнтa от аутобана са изградени 10 километра - мeждy Acпapyxoвия мocт във Bapнa и ceлo Пpиceлци. Предварителни разчети показват, че останалите 85 километра ще струват минимум 500 млн. лева.

Друга идея за магистрала по същото направление е “Рила”, която да свърже Ихтиман с Гюешево, пресичайки магистрала “Струма” при Дупница. Тя ще е около 62 километра, но все още е само идея. Наскоро Шишков лансира тезата, че би могла да се даде на концесия, а на АПИ е възложено да направи предварително проучване за стойността, както и колко ще струва изработването първо на идеен, а след това и на технически проект.