Европейският съюз изготвя нова директива за шофьорските книжки и трафика, която трябва да бъде приета тази година, твърди германския автомобилен клуб (ADAC). Засега това е само проект, но първите контури на предложението, което ще бъде гласувани и евентуално прието от европейските органи, са известни.
Брюксел ще предложи продължителността на отнемането на шофьорската книжка (напр. за шофиране в нетрезво състояние) да бъде стандартизирана и взаимно призната. Забраната за шофиране, въведена в Италия, ще важи и в Германия. В този контекст се търсят и единни прагови стойности за консумация на алкохол и наркотици. Трябва да се хармонизират точковите системи в различните страни, а данните от шофьорските книжки на всички граждани на ЕС да се съхраняват в европейска база данни. Това трябва да улесни полицейските проверки.
Дигиталната шофьорска книжка също трябва да получи втори шанс: целта е съответното приложение за смартфон да бъде достатъчно в случай на полицейска проверка или при наемане на кола. QR код също се обмисля да замени сегашния чип, за да стане по-устойчив на фалшифициране.
Шофьорска книжка категория "В" се отнася само за моторни превозни средства с допустима обща маса до 3,5 тона. Поради това повечето кемпери и каравани не могат да се управляват от притежателите на тази шофьорска книжка - те са твърде тежки. Поради тази причина се предвижда допустимата обща маса да се увеличи до 4,25 тона.
С директивата за целия ЕС в допълнение към категория "B", водачите автоматично ще получават книжка B196 за управление на леки мотоциклети до 125 кубика.
Минималната възраст за свидетелства за управление на камиони или автобуси може да бъде намалена до 18 години. В Германия например категория "C" за камиони се придобива едва на 21 години, а категория "D" за автобуси едва на 24 г. Промяната се планира най-вече заради острият недостиг на шофьори на камиони в Европейския съюз.