Окачването на автомобила е сложна система от отделни елементи, всяка от които е подложена на различно натоварване. Биалетките са част от конструкцията и въпреки здравината и монолитността си, след време се износват и подменят. Какви са симптомите, как се прави проверка и смяна, къде се намират в системата за окачване на автомобила и предлаганите на пазара видове?

Какво е биалетка и за какво служи?

Наричана още вертикална стабилизираща щанга, нейното предназначение е да намали хоризонталното накланяне на каросерията на автомобила при завои и други резки маневри. Биалетката е прикрепена чрез носачите. Връзката е гъвкава в определени граници, така че да има движение в зависимост от различните натоварвания и хоризонтални амплитуди.

Представлява стоманен прът с различна дължина (от 5 до 20 см), според конструктивните особености на окачването. В двата си края има шарнирни панти, поемащи част от вибрациите, причинени от неравностите по пътя. Това позволява намаляване на натоварването и износването на съседните метални елементи и предизвикване на допълнителни и по-сложни повреди в бъдеще.

биалетки
биалетки

Какви има на пазара?

Отделните производители са разработили собствени версии на биалетките. Това доведе до появата на три основни вида: шарнирни, с втулки, с шарнири и втулки. Последните се използват в зависимост от особеностите на конструкцията на окачването. Бюджетните модели са с втулки. Представлява прът, в краищата на който са втулките.

Шарнирната биалетка е идентична на по-горната, но в краищата си има по един шарнир, осигуряващ подвижност на връзката. Фиксиращите елементи са насочени в противоположни посоки един на друг. На предните колела със сигурност има вертикални стабилизиращи щанги, а понякога се срещат и на задните.

Къде се намират?

Намират се зад предните колела и са закрепени между стабилизиращата щанга и амортисьора. По този начин се постига допълнителна опора при силно изместване на центъра на тежестта – при остри завои, резки маневри или движение по силно неравни терени (офроуд). За достъпа до тях се изисква сваляне на съответното предно колело (ляво или дясно). При агресивно каране или удар, прътите се чупят и се нуждаят от смяна. След време на употреба се износват и се появяват някои симптоми за това.

Как се прави проверка на биалетките на автомобила?

При разбити вертикални стабилизиращи щанги се появява различен шум, идващ от колелата: свирене, почукване, скърцане при преминаване с ниска скорост през неравност. Когато се наруши функционалността на биалетките се влошава възможността за контрол на колата. Това се поражда от отслабване на влиянието на напречната стабилизираща щанга. Подобно явление е особено забележимо в завоите, когато имате усещането, че управлението на превозното средство ви се губи. Подобен ефект в повечето случаи е трудно забележим, тъй като се случва постепенно и свикваме с него.

Ако забележите, че колата не задържа правата посока и постепенно се измества наляво или надясно, без да въртите волана, причината може да е разбит стоманен прът. Същото се отнася и ако при завоите автомобилът се накланя повече от обичайното или купето се люлее при движение по равен път.

Скърцането може да се появи при неправилен избор или след износване, където диаметърът на монтажния болт намалява и се получава луфт и „сухо“ триене между двата елемента. При разбита шарнирна връзка се получават и почукванията при преминаване по неравности.

Важно е да помним, че продължителното шофиране с разбити биалетки ще доведе до повредата и на съседните елементи, като напречната стабилизираща щанга. Това значително ще оскъпи последващия ремонт, така че бързата реакция ще ви е по-евтина. Препоръчителната смяна на биалетките е на всеки две години, тъй като гумените елементи могат да се втвърдят и повредят, дори и ако колата не се кара често. Виновниците са предимно околните условия: ниските или високи температури, вятъра, снега, дъжда и т.н.

Как се сменят?

След като сте установили, че е настъпил моментът за смяна на биалетките, имате две възможности: това да бъде направено от специалисти в сервиз или да спестите средства и да извършите процедурата самостоятелно. Ако сте избрали последния случай, следвайте следните стъпки:

- повдигнете колата на крик откъм проблемното колело и го отстранете;

- развийте болтовете, държащи вертикалната с напречната стабилизираща щанга. Направете същото и с тези, държащи елемента за носача. В повечето случаи болтовете са корозирали и се налага преди развъртането им употребата на препарат WD-40;

- смяната се извършва винаги по двойки, дори и едната от тях да е в добро състояние и да не изглежда за смяна;

- монтажът се извършва в обратния ред на демонтажа. Преди това се препоръчва почистване на местата, където ще се извърши фиксацията на елемента и тяхното смазване.

При желание за монтаж на по-голям от препоръчителния диаметър на джантите, експертите съветват да поставите и по-дебели вертикални стабилизиращи щанги.