Всяко действие на групата е под знака на устойчивото развитие и социалната отговорност
Ако в България животът става все по-добър, то е благодарение и на компаниите, които работят с мисъл не само как да печелят повече, а как да допринесат за положителна промяна на средата.
Това изречение обобщава смисъла на устойчивото развитие и корпоративно социалната отговорност - политиките, които определят всяко действие на групата на “Кауфланд”. Думите са на Боян Рашев, управител на консултантската компания denkstatt, при представянето на Доклада за устойчиво развитие на “Кауфланд България” за 2020-2021 г. В него са събрани амбиции, цели, взаимодействия и
иновативни решения с принос в полза на хората и природата
Те са събрани в три основни акцента, представени от изпълнителния директор Иван Чернев - хората, асортиментът и магазините на “Кауфланд”.
Над 90% от служителите в ритейлъра са удовлетворени от работните условия, независимо дали са касиери, счетоводители, строителни инженери. Този резултат е получен не само от вътрешните анкети, които се провеждат на всеки три месеца, но и на база конфиденциалните разговори с конкуренцията.
Това удовлетворение се дължи не само на отделените 12 млн. лв. за възнаграждения и 6,8 млн. лв. за придобивки. Обученията също са важна част от развитието на служителите - от програми за практиканти до такива за лидерство. В резултат 80% от ръководителите са вътрешно развити.
Компанията е сложна - имаме 120 хил. кв. метра складова площ, 35 филиала, много техника и софтуер. Затова ни трябват много добри професионалисти, за външен ръководител ще бъде трудно да влезе в процеса ни на работа, обясни Иван Чернев.
Обученията вече се извършват дигитално - едно от многото направления, в които “Кауфланд” е пионер. Дигитализацията е цел, която се преследва във всяко отношение - работата с документи, подаването на кандидатури и в цялата верига на доставки.
А голяма част от тези доставки идват от родни производители - 87% от артикулите в “Кауфланд”.
Искаме да подкрепим българските фермери, затова имаме над 36 договора с тях, 30 млн. кг продукция се изкупува твърдо от нас. Дори коледната звезда, която по принцип се внася от Мексико, при нас идва от производител от Пловдивско, изтъкна Чернев. И припомни, че само преди 2 седмици каймата от двете най-нови собствени марки на “Кауфланд” - “Брей” и “Шеф месар”, станаха поредните продукти, сертифицирани от TUV Austria. Това означава, че контролът върху тях се осъществява още от производителя, през транспорта от него до централната складова база, до филиала на магазина - с пълно проследяване на температурата, при която се съхранява.
По този начин потребителите могат да бъдат сигурни в произхода на предлаганите им продукти.
Важно за нас е стимулирането на навици за устойчиво потребление - да покажеш на клиента различни продукти, да му дадеш опция, каза Чернев и даде пример с натуралните, био, веган, вегански продукти, както и такива без глутен и пестициди, които се предлагат във веригата.
Освен съдържанието им опаковките също стават все по-устойчиви. Целта е до 2025 г. 25% от вложената в тях пластмаса да е рециклируема, 100% от опаковките на собствените марки да могат да се рециклират и
употребата на пластмаса да се намали с 20%
Торбичките за плодове и зеленчуци и сега са за многократна употреба, като вече се използват и в пекарната. Дори дрехите на служителите са от биопамук.
“Кауфланд” гледа не само по-малките детайли, но и мисли мащабно и изгражда магазини от ново поколение, които да не замърсяват околната среда. Ритейлърът ползва 100% зелена енергия във всички филиали, централния склад и административния офис. Осветлението навсякъде е LED, хладилните агенти са подменени, а на новите филиали се изграждат фотоволтаични панели, които водят до 30% спад на консумацията на ток.
14 електрически зарядни станции за коли са изградени през 2021 г. Но и логистиката също е зелена - 85% от доставките се извършват със CNG камиони, които се движат на газ. Те превозват продуктите в иновативни сгъваеми стоманени палети, които намаляват с 86% обема при транспорт - съответно курсовете на камионите, както и опаковъчното фолио с 250 тона.
Всичко това е довело до 4 хил. тона спестени въглеродни емисии през 2022 г. А опазването на околната среда е само един от обществените ангажименти, за които “Кауфланд” се грижи.
Един от основните акценти на ритейлъра е грижата за децата, за което той получава и
сертификат “Компания - приятел на детето”
от Национална мрежа за децата. Той е заслужен заради различни политики в подкрепа на родителите и децата, както и за проекти като образователните детски площадки пред някои от филиалите, сътрудничеството “Музейко”, с Българската педиатрична асоциация, образователната книжка “Къде отива боклукът?”, както и кукления театър в “Кауфланд Варна - Трошево”.
След месец пък започва “Кауфланд бизнес академия” в УНСС, която освен обучение предлага и платен стаж и стипендия за студентите.
Над 81 хил. лв. дарения бяха събрани само в първите две издания на инициативата “ДАРИ - малкото за теб е безценно за други” заедно с платформата DMS през 2021 г. Почти 222 безплатни обяда са дарени през годините за програмата “Топъл обяд” на БЧК, а 20 тона пластмаса са рециклирани само за две години чрез инициативата “Книги за смет”.
И накрая - да не забравяме пчелите и пингвините. “Кауфланд” създаде цял “Пчеларски университет” в партньорство сьс “Истински мед” за обучение на модерни пчелари като част от политиката си за опазване на събиращите мед насекоми.
А какво общо имат пингвините? Това, че “Кауфланд” стигна дори до Антарктида. 10 тона храна бяха изпратени в помощ на българската експедиция, за да бъде подкрепено изследването на решения срещу климатичните промени.