Очаква се през август да бъде пусната едната лента от участъка на магистрала "Струма" преди тунел "Железница", където сега се укрепва голямо свлачище. Това увери регионалният министър Иван Шишков, който в четвъртък заедно със заместника си Николай Шушков и шефа на АПИ Венцислав Ангелов направиха инспекция на укрепването на свлачището.
"Казахме на строителя, че ще бъде подложен на непрекъсната инспекция, защото този обект е важен. Това е част от тези магистралите, които във времето назад бяха "заспали". Това свлачище е от 2020 г. Уверенията на строителя са през август да може да пуснем едната лента. Ще проверяваме непрекъснато. Днес на обекта е и надзорът. Искаме да направим така, че докато се укрепва свлачището, да се подготвят документите за разрешение за ползване. Имаме идея да съберем документите за ползване на тунела, да може да го пуснем, защото той е готов", допълни арх. Шишков.
Каза, че вече е издал разрешение за строеж на част от лота на магистрала "Европа" от София за Сливница, и може би в края на другата седмица ще се направи първа копка на този лот.
За участъка на "Струма" през Кресненското дефиле министър Шишков поясни, че е издал разрeшение за строеж на малък участък, в който свършва магистралата около Кресна. "Това обаче не предопределя по никакъв начин избора на трасе, така че това, което се спекулира, не е вярно. Продължава да се прави анализ на мерките, който до няколко месеца ще приключи, но това е в правомощията на МОСВ. Хубавата новина е, че в тази част, ако мерките докажат възможността за избор на трасе, което отговаря на действащия ОВОС, ще може да спасим ОВОС-а, чиито срок изтича. Има възможност в реално време, съвсем скоро да започне строителство в този участък. С това разрешение за строеж на този малък участък, сме малко по-близко да не загубим чисто времево нищо и отново да компенсираме загубите във време", допълни министърът. Смята, че ако се стигне до реализиране на вече избрания преди години т. нар. Източен вариант, строителите, спечелили обществените поръчки, ще искат актуализация на цените.
"В последните 7-8 месеца основната работа бе извършена от МОСВ. МРРБ одобри този ПУП за малкия участък, издадохме разрешение за строеж, да сме по-готови да спасим ОВОС. Трябва да се финализира анализът на екологичните мерки, което е сложен процес, който зависи не само от България, но и от ЕК. Работи се активно в тази посока. За 7-8 месеца не може да компенсираме закъснение с години. За съжаление, като че ли никой не искаше да бръкне в раната, да поеме отговорност, да финализира този проблем и времето ни затисна. Най-хубавото сега е, че времето вече не ни е затиснало толкова. Остава много малко да бъде финализирана цялата процедура. Най-важното нещо, което иска българският народ е тази магистрала да бъде завършена в цялост, разбира се в съответствие с цялото екологично законодателство", допълни арх. Шишков.
Преди да започне строителството на участъка през Кресненското дефиле ще трябва около 1 г. за проекти, ПУП, отчуждения. "При финализиране на екологичните мерки, имаме пълна готовност да започнем. "Струма" бе доста изоставена. Когато усещаме, че целият народ иска да се финализира нещо важно, когато го правим така, че да отговаря на екологичното законодателство, не трябва да се притесняваме. Ако мерките докажат този вариант, ще се възползване от това, че имаме ОВОС, няма да загубим време", смята министърът.
Какво ще се случи с 15-те постройки на рафтинг базата в Кресненското дефиле, за които има съмнения, че разполагат с необходимите документи, министърът обясни, че проверката на законността на тези постройки е в правомощията на общината, защото са в ниска категория. "Започнали сме контакти с кмета на общината. Тези, които претендират, че ние трябва да спазваме законите, трябва и те да ги спазват", категоричен е Шишков.