Предложеният регламент за въвеждането на екостандарта Евро 7 ще увеличи производствените разходи за автомобили, ванове, камиони и автобуси, твърдят от АСЕА (Европейската асоциация на производителите на автомобили).
Проучване на Frontier Economics изчислява, че разходите за превозно средство на около 2000 евро за автомобили и ванове с двигател с вътрешно горене и близо 12 000 евро за дизелови камиони и автобуси. Тези цифри са 4 до 10 пъти по-високи от оценките на Европейската комисия в оценката на въздействието на Евро 7 (180-450 евро за леки автомобили и микробуси и 2800 евро за камиони и автобуси).
Както е известно, Италия и още седем страни членки на ЕС, сред които и България, представиха на ЕК съвместен неофициален документ, в който се противопоставят на предложения регламент за по-строги стандарти за емисии, наречен Евро 7 за бензинови и дизелови автомобили, тъй като те са нереалистични.
Тези оценки включват само преките производствени разходи, предимно за оборудване и инвестиции. Важно е да се отбележи, че тези допълнителни разходи не съответстват на покупните цени - те повишават още повече цените за крайните потребители. Следователно увеличенията на цените вероятно ще бъдат по-високи от цифрите, цитирани в проучването, твърдят от европейската асоциация.
В допълнение към преките разходи, въвеждането на Евро 7 ще доведе до непреки разходи, като например по-висок разход на гориво. През целия живот на превозното средство това може да увеличи разходите за гориво с 3,5%, което възлиза на допълнителни 20 000 евро за камиони за дълги разстояния и 650 евро за леки автомобили и ванове.
С настоящите правила Euro 6/VI ЕС има най-изчерпателните и строги стандарти за емисии на замърсители (като NOx и прахови частици) в света. Емисиите на отработени газове вече са на едва измеримо ниво благодарение на най-съвременните автомобилни технологии.
"Европейската автомобилна индустрия се ангажира с допълнително намаляване на емисиите в полза на климата, околната среда и здравето. Предложението за Евро 7 обаче просто не е правилният начин за това, тъй като би имало изключително ниско въздействие върху околната среда на изключително висока цена“, твърди Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA. "По-големи ползи за околната среда и здравето ще бъдат постигнати чрез прехода към електрификация, като в същото време по-старите превозни средства по пътищата на ЕС ще бъдат заменени с високоефективни модели Euro 6/VI.“