За първи път бензиновите и дизеловите коли са сравнени с електрическите
Германският автомобилен клуб ADAC публикува нови статистически данни за най-честите повреди на колите за миналата година. За първи път в 45-годишната история на статистиката за повреди са включени и електрически автомобили. 4 модела на ток преминаха новата граница от най-малко 7000 продадени возила през двете години от първата регистрация - при малките автомобили това са BMW i3 и Renault Zoe, а в долния среден клас - Tesla Model 3 и VW ID.3. Всички други електрически превозни средства все още са твърде редки по германските пътища и ще влязат в статистиката за повреди на ADAC през следващите няколко години.
Какво се разваля най-много в колите?
В автомобилите най-много се повреждат акумулаторите - 43 процента. Това е така от още първите данни, събрани през 1967 г. В разгара на пандемията от коронавирус честотата на повреди на класическите акумулатори се увеличи рязко, защото много от колите останаха паркирани за дълги периоди от време. Акумулаторът се изтощава по-бързо, ако колата не се използва, отколкото, когато се движи.
Електромобилите по-податливи ли са на повреди
от тези с двигателите с вътрешно горене?
Индексът показва регистрираните дефекти на 1000 автомобила. В процентно изражение нивото на дефектите е средно 4,9 или 6,9 на хиляда, но в съотношение една спрямо друга тези две точки правят значителна разлика. Това води до допълнителен въпрос: в кои конкретни точки електрическите автомобили се представят по-добре или по-лошо от двигателите с вътрешно горене? Повечето експерти очакват електрическите автомобили да имат по-малко повреди от двигателите с вътрешно горене. Причината за тази теза е преди всичко, че
в електродвигателя има много по-малко части, които биха могли да се счупят
Без ауспух, без многостепенна трансмисия, без съединител или стартер, без рециркулация на отработените газове, без впръскване на гориво, без турбокомпресор.
Неизправностите, дължащи се на повреден или изтощен класически стартерен акумулатор, са чести и при колите на ток. Електрическите автомобили освен т. нар. високоволтова в шасито имат и 12-волтова стартова батерия, за работа на светлините и всички системи, които работят с ниско напрежение, както е при всички возила с двигатели с вътрешно горене. Що се отнася до стартерния акумулатор, нито електрическият, нито автомобилът с двигател с вътрешно горене е с предимство.
След това най-често срещаният проблем са компонентите на генератора, стартера, самата електрическа система на автомобила и осветлението, които са групирани заедно в една група. Тези проблеми
са повече или по-малко еднакво присъстващи и при електрическите автомобили, и при двигателите с вътрешно горене
Компонентите на купето, задвижването, спирачките и шасито също са без съществени разлики.
Ако изключим гумите като причина за повреда (средният пробег на колите, двигателите с вътрешно горене е по-висок), само две области се открояват като значително различни в сравнението на процента на повреда между електрически автомобили и тези с двигатели с вътрешно горене: ключовете, ключалките, заключването, кормилното управление и системата за високо напрежение (HV). Разликата в проблемите със задвижването (HV системата на електрическа кола е аналог на задвижването на кола с вътрешно горене) вероятно може да се дължи на много по-простата техническа структура на електрическия мотор. Това е мястото, където електрическите автомобили са много по-надеждни.
В случай на неизправности или проблеми, свързани с ключа, разумно е да се предположи, че безконтактните версии (keyless go) са много по-често срещани при електрическите автомобили.
Според Федералната служба за автомобилен транспорт средната възраст на всички автомобили, регистрирани в Германия, е десет години. Средно обаче електромобилите са значително по-млади. Тъй като вероятността от повреда се увеличава с остаряването на един автомобил, сравнението на податливостта на повреда между електрическите превозни средства и двигателите с вътрешно горене в цялата гама би било безсмислено.
Така че от германския автомобилен клуб правят заключението, че
още е рано да се каже категорично кои коли са по-здрави
- електрическите или тези с двигатели с вътрешно горене. Не е сигурно дали гумите, които са подложени на много по-голямо натоварване поради теглото на електрическите автомобили, ще издържат през годините. Пробегът на настоящите електрически коли все още е по-нисък от този на двигателите с вътрешно горене.
Осите, окачването и спирачките също трябва да издържат на по-високи или различни натоварвания. Все още специалистите не знаят дългосрочните последици при електрическите коли и от тези факти. Освен това текущата статистика за повредите не може да даде никаква информация за това дали високоволтовите батерии ще вършат работата си толкова дълго, колкото при возилата с двигател с вътрешно горене.
Индекс на надеждност за 155 модела
Общо 155 коли от около 20 марки автомобили бяха оценени в текущата статистика за повреди. Включени са всички повреди през 2022 г., които са засегнали автомобили на възраст от 3 до 10 години (първа регистрация 2013 до 2020 г.). Новото в методологията е, че серията вече трябва да има поне 7000 одобрения за две години (преди 10 000 одобрения). След това се показват всички години с поне 5000 регистрации. Причини като празен резервоар за гориво или дефекти на гумите не се вземат предвид в индекса за надеждност на ADAC.
Поглед към статистиката за повредите показва, че за щастие, има значително повече превозни средства, които рядко се повреждат, отколкото превозни средства, които по-често имат дефект. Audi A4, BMW Серия 1, Серия 3 и кросоувърът на баварците X3 са сред най-малко склонните към повреди модели. Fiat Ducato, произведен през 2013 г., има най-висок процент на дефекти според изследването на германския автомобилен клуб.
Suzuki Ignis прави своя дебют в субкомпактния клас и е най-добрият от четири години насам. Предишният лидер в класа Toyota Aygo се справя добре, но не толкова, колкото Ignis. Добре познатите слабости на Smart Forfour могат да се видят и този път. Като най-надеждните малки автомобили се открояват и Audi A1, Mini и японският SUV Suzuki Vitara.
В долния среден клас има задоволителен брой модели с надеждна технология. Toyota C-HR и Corolla се представят слабо - преди няколко години всяка тойота бе начело в класациите на надеждност.
В средния клас големите семейни ванове на Ford, Seat и VW предизвикват безпокойство. Само по-новите коли на VW Sharan имат по-малко проблеми. Opel Insignia също не успява да се подобри в сравнение с предишни години. Toyota RAV4 явно също тръгва надолу по отношение на потенциалните дефекти.
Нито един модел от луксозния клас автомобили не отговаря на минималните изисквания за брой регистрации, така че тук няма оценка. От петте модела ванове само Mercedes Sprinter изглежда сравнително надежден.