- Причината - огромното им поскъпване ги направи трудно продаваеми
- Отстъпките не са като преди пандемията - движат се между 5 и 10 процента, и не ги предлагат всички вносители
Времената, когато още с влизането в шоурума при покупката на нов автомобил за “добър ден” дилърът предлагаше на потенциалния си клиент двуцифрена в проценти отстъпка, едва ли някога ще се върнат. Лека-полека обаче и автобизнесът се приближава към нормалната търговия отпреди пандемията от коронавирус.
След огромното повишение на цените през последните 2-3 години, проблемите с дългото чакане заради липса на достатъчно производство (заради дефицита на чипове) и отсъствието на каквито и да е намаления се забелязват наченки на промоции и отстъпки, дори и на българския пазар.
Тенденцията на големите европейски пазари с намаляване на цените започна преди няколко месеца, след като реално производителите
върнаха мощностите си и започнаха да бълват нови автомобили
Но дори и на Запад се оказа, че няма кой да ги купува на такива цени.
Заради правителствени стимули и екологични бонуси много от европейските правителства запазват някакъв ръст на пазара, но той изкривява истинската картина. А тя е, че заради огромното поскъпване на новите автомобили, дори и в старите страни членки с много по-висок стандарт от българския, трудно си позволяват покупка на нова кола.
В някои страни като Белгия, Франция и Нидерландия 80-90 процента от продажбите на нови коли са на физически лица заради данъчните облекчения и екологичните намаления при покупката не само на електрически автомобили, но и на хибриди.
Много малко частни клиенти могат да си позволят да плащат за нов автомобил
месечни вноски от порядъка на минимум 700-800 евро
в рамките на 3 години, след като допреди няколко години са отделяли от семейния бюджет два пъти по-малка сума.
Затова производителите са принудени или да намаляват директно цените на цяла серия модели, или да пускат периодични промоции, с които се опитват да върнат клиентите в шорумовете.
Потребители споделят в социалните мрежи опита си от покупката на нови автомобили в последните седмици в България. За премиум марките отстъпката на дадени модели се движи от 5 до 8 процента. И тези проценти
се дават за автомобили, които вече са произведени и са на склад
и не можеш да “направиш” колата по свой избор.
Вносителите на почти всички марки у нас вече правят директни отстъпки за някои модели, повечето от които са произведени и са налични. Например градският Citroen C3 може да се купи за 30 000 лева при предишна цена от 31 900 лв.За кросоувъра Opel Crossland намаленията в момента за налични коли на склад са малко над 2000 лева и такъв автомобил може да се купи за 41 653 лева вместо за 43 800 лв.
По случай 20 години Mazda 6 вносителят на японската марка в България предлага отстъпка от цената на коли на склад от 6000 лева.
Renault действа по-смело, като предлага намаления на ограничен брой налични автомобили.
До 4548 лева е отстъпката за градския Clio с уточнението, че остават още 15 коли на тази цена на склад. 3269 лв. е отстъпката за един Megane, 1867 лева за един кросоувър Captur, за да се стигне до цели 9458 лева за 36 налични електрически автомобила Megane E-Tech, който след намалението все пак струва сериозните 70 хил. лева.
Електрическият Skoda Enyaq се предлага сега със 7000 лева екобонус, ако купувачът върне старата си кола. По-малкият бензинов джип на чехите Kamiq с бензинов 1,5-литров TSI двигател е с 5000 лв. бонус при върнат стар автомобил.
На сайта на вносителя на Toyota у нас пише, че C-HR Hybrid 2.0L със 184 к.с. има бонус от 8400 лева, Yaris GR SPORT - от 2900 лв., а бензинов обикновен Yaris е с отстъпка 1900 лева.
Ценово предимство от 2500 лв. за налични на склад автомобили T-Cross и T-Roc пък предлага вносителят на Volkswagen в България.
“Кризата с чиповете, дългото чакане и недостигът на нови автомобили отново са чужди думи”, обобщава ситуацията на германския пазар директорът на Duisburg Center Automotive Research Фердинанд Дуденхьофер. В рамките на десет месеца
пазарът се обърна и производството на автомобили стартира отново
Увеличеното предлагане също отговаря на търсенето, което е потиснато от инфлацията.
С намаленията на цените, открито рекламирани в интернет, VW прави намаления в Германия най-вече на електрическите модели ID.3 и ID.4, които
доскоро трябваше да се борят с проблеми с продажбите
Според проучването автомобилите вече могат да бъдат поръчани с екологичен бонус с отстъпка от 24 или 21 процента от каталожната цена. Средното намаление на цените за 30-те най-продавани автомобила с двигатели с вътрешно горене в Германия е 17,2 процента.
ЕС отчита рекорден износ на леки коли
Износът на автомобили от ЕС през 2022 г. е стигнал рекордни стойности - 158 млрд. евро, което е с 8 млрд. евро повече от предишния пик през 2015 г. Това отбеляза в своя публикация във фейсбук икономистът Георги Ангелов.
Данните на Евростат, които той цитира, показват, че в същото време и рекорден внос на автомобили в страните от ЕС от трети страни на стойност 62 млрд. евро.
САЩ са основната дестинация за износ на автомобили от ЕС, там отива 23% от общия брой на произведените в общността леки коли. Следва Обединеното кралство със 17%, Китай с 15%, Южна Корея и Швейцария - и двете с по 5%), Япония и Турция - и двете с по 4%. Тези седем пазара съставляват почти три четвърти (73%) от износа на автомобили извън ЕС.
Извън това самия пазар на нови коли в Европа върви нагоре вече осми пореден месец.
За първото тримесечие на 2023 г. ръстът е 17,9% спрямо същия период на 2022 г., показват данните на Асоциацията на европейските автомобилопроизводители. В България ръстът за същия период е 6,9%, като става дума за 7123 броя от 6662 година по-рано.
И при четирите основни автомобилни пазара в ЕС беше отчетено повишение, като най-силен ръст има в Испания (с цели 66,1%), следвана от Италия (с 40,7%), Франция (с 24,2%) и Германия (с 16,6%).
През март делът на новите електрически и хибридни пътнически автомобили в ЕС нараства съответно до 13,9% и до 24,3%, въпреки че делът на продажбите на нови автомобили с бензинови двигатели продължава да бъде най-голям, достигайки през третия месец на 2023 г. 37,5 на сто.
Всички големи европейски производители отбелязват ръст на продажбите на континента, като най-силен има производителят с най-голям пазарен дял - Volkswagen Group.