- След отпадането на синия талон, махат и лепенките от предното стъкло на автомобилите, информацията отива в регистри
- Депутатите “за” изцяло нов закон, но съгласни - мерки трябват веднага
Пътна полиция да има пълен достъп до общинските камери, а 70% от приходите от наложени глоби от нарушения да остават в бюджетите на общините.
Това са част от промените, който депутатите приеха на първо четене днес с промени в Закона за движението по пътищата. Те са по предложение на ГЕРБ-СДС, начело с Александър Ненков.
Днес депутатите разгледаха четири законопроекта за промени в Закона за движението по пътищата, внесени от Божидар Божанов от ПП-ДБ, Александър Ненков от ГЕРБ-СДС, Настимир Ананиев от ПП-ДБ и Димитър Найденов от ПП-ДБ.
Законопроектът, предложен от ГЕРБ-СДС, е разработен заедно със Столична община. Той беше подкрепен от 185 депутата.
Според промените санкции могат да се налагат за превишена скорост, преминаване на червен светофар или при шофиране в насрещното движение. От ГЕРБ предлагат част от приходите от глоби да се връщат в общинските бюджети, за да може местните власти да инвестират допълнително в поддръжка и разширяване на мрежата от камери. Идеята е 70% от средствата от глобите да остават на територията на общините. Контролът остава в МВР и КАТ, но инвестицията и сертифицирането на устройствата ще бъде в прерогативите на общините. Част от общините вече имат такава готова инфраструктура.
Добри намерения, така описа предложението опозицията в лицето на Георги Свиленски от БСП, който е шеф на транспортната комисия. Той посочи, че ще са нужни промени в предложенията, но посочи че предложението сега ще получи подкрепа от левицата.
Според Свиленски не трябва да се отменя и конфискацията на пияни и дрогирани шофьори, проблем идвало от прилагането на закона. Намалели били 3 пъти нарушителите, мярката работела, категоричен беше той.
Приет беше и законопроектът на ПП-ДБ, внесен начено от Божидар Божанов, с който стикетите от предното стъкло на автомобилите отпадат и се заменят с информация в регистри. Идеята е проверката да се прави по регистрационния номер на автомобила. Въвежда се и забрана да не се слагат стикери, въведени от общини.
В законопроекта са предвидени и мерки за системните нарушители - при 5 или повече електронни фиша, нарушителят ще бъде спиран принудително от органите за контрол, когато бъде засечен от камерите в дадено населено място.
Законопроектът, внесен от ПП-ДБ начело с Божидар Божанов, беше подкрепен от 175 народни представители.
До 3 хил. лева става глобата за преминаване през ЖП прелез при пусната бариера и светлинна сигнализация. Освен това нарушителите ще се лишават от правото да шофират за 1 година при първо нарушение. При второ глобата скача до 5 хил. лева, а отнемането на книжката е за 3 години.
Според мотивите на за това нарушение глобата сега е между само 20 и 150 лева.
Това е законовата поправка, предложена от Димитър Найденов от ПП-ДБ и приета днес от депутатите на първо четене.
Според мотивите на Найденов за това нарушение сега глобата е само между 20 и 150 лева.
В хода на дебата депутатите се обединиха около идеята, че е нужен изцяло нов закон за движение по пътищата, но поради зачестилите инциденти мерки са нужни и сега.
Приет беше и законопроектът, предложен от Настимир Ананиев и още 4-ма депутати от ПП-ДБ, с който се въвежда забрана за новобранците в шофирането да шофират в часовия диапазон от 22 часа вечер до 6 часа сутрин.
В свое становище МВР посочват, че вместо младите водачи да бъдат ограничавани във възможността си да шофират, по-добре да се обмисли въвеждането на изискване за придружител за даден период от време.
В законовите предложения фигурираше и занижаване на разрешената концентрация на алкохол в кръвта на младите шофьори. За първите 12 месеца към тях е предвидена нулева толерантност за употреба на алкохол.
Прие се и ограничение за мощността на автомобила. Контролните точки за новите водачи пък да бъдат на половина, са сред законовите поправки, предложени от ПП-ДБ, начело с Настимир Ананиев.