• МВР обаче иска да им се разреши да карат по тъмно, но с придружител
  • 10 пъти вдигат глобата за управление след отнета книжка или ако нямаш такава

Сериозни рестрикции към неопитните шофьори гласуваха депутатите в четвъртък. Промените в Закона за движение по пътищата бяха вкарани за разглеждане скорострелно и приети на първо четене още в началото на новата сесия на парламента след поредния случай на убито дете на пешеходна пътека в събота.

Според новите текстове шофьори, които нямат 1 година стаж, не могат да карат кола между 22 и 6 часа. Освен това няма да имат право да управляват мощни автомобили над 120 конски сили. Към това се добавя и нулева толерантост за шофиране след употреба на алкохол - за тях ще е разрешена концентрация от 0,1 промила. За останалите шофьори границата е 0,5 промила. Ако неопитен водач бъде хванат с алкохол между 0,1 и 0,5 промила, ще остава без книжка за 7 месеца и ще бъде глобяван със 700 лева. При концентрация над 0,5 до 1,2, наказанието е 1 година без книжка и глоба от 1500 лева. При повторно нарушение няма да може да се кара кола за срок от 1 до 3 години, а глобата е от 1500 до 2500 лева.

При обсъждането на текстовете най-голям дебат имаше за забраната за нощно шофиране.

От МВР например искат то да е позволено за неопитните водачи, но с придружител. Тази идея ще се обсъжда преди окончателното приемане на промените.

Мотивът и на депутати е, че забраната за каране през нощта може да пречи на икономическата активност на неопитните водачи. Поради това ще се обсъжда и допускането на изключения за онези, които отиват на работа например.

Новите рестрикции са предложени от Настимир Ананиев и депутати от управляващата коалиция, но идеите идвали от кръгла маса, проведена по темата в Народното събрание. Причината

- нарастращите случаи на тежки катастрофи, причинени от неопитни шофьори

Например те били виновни за 22% от произшествията нощам, посочи Ананиев.

Настимир Ананиев

СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ
Настимир Ананиев СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

От ИТН се обявиха против промените с мотив, че шофьор може да придобие опит, само ако кара кола редовно. По думите на Тошко Йорданов ограничаването на мощността също не е добра идея, защото именно повечето конски сили давали възможност за по-бързо излизане от опасна ситуация. Според него и по-малко мощните коли можели да стигнат до скорост от 200 км в час и няма да има превенция срещу превишенито на позволената.

За вносителите ключово обаче било липсата на умения в управлението на автомбил, а мощнотта създава най-голям риск за евентиални катастрофи. Ограниченията имали и възпиращ ефект, за да изградят у неопитните водачи навика да не употребяват алкохол, когато им предстои да шофират. Затова и глобите тях, ако са пияни или дрогирани, се увеличават. При отказ за тест с дрегер или кръвна проба, книжката ще се отнема за 2 г. и ще са налага глоба от 2000 лева. Същото наказание обаче ще важи и за опитните шофьори.

Хората, които вземат книжка за първи път, ще имат двойно по-малко контролни точки

с цел по-малък толеранс при нарушения. . Ако в продължение на 2 години нямат провинения, ще получават пълният брой точки - 39.

За тези, които бъдат наказани с лишване от правото да управляват автомобил през първата година, след като изтърпят наказанието, срокът от 12 месеца, в който се водят неопитни, ще започва да тече отначало, решиха още депутатите.

Вдигат се и глобите за шофиране след отнемяне на книжка или изобщо без такава. Те не са пипани в продължение на 21 години и са от 100 до 300 лева. Депутатите предлагат наказанията да се станат от 1500 до 2000 лева, а при повторно нарушение - до 3000 лева. Глобата с фиш също щяла да бъде увеличена, но тепърва ще се уточнява с колко.

Ще глобяват за скорост и минаване на червено и по камери на общините

КАТ да може да глобява за превишена скорост, както и за каране в насрещното и минаване на червен светофар по записи от общинските камери - тази промяна в закона, гласувана в четвъртък, дойде от депутати на ГЕРБ-СДС. Тя е по направена разработка на Столичната община.

70% от приходите от тези глоби ще се връщат в общинските бюджети, за да може местните власти да инвестират допълнително в поддръжка и разширяване на мрежата от камери. Част от общините имат вече готова инфраструктура, но в други ще се наложат закупуване и сертифициране на устройства.

Александър Ненков

СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ
Александър Ненков СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Александър Ненков, който е сред вносителите, даде пример със столицата, в която има само три стационарни камери, които са недостатъчни, тъй като 62% от тежките катастрофи се случват именно в големите градове.

Според промените ще има допълнителни правомощия за общините след разрешение от вътрешния министър да имат служби, които да спират коли и да проверяват документите на водача и пътниците. Те ще могат да връчват и електронни фишове.

Това ще се прави и от общините при извършването на административни услуги на хората. Когато например човек отиде дори за справка или друга услуга, ще се сдобие и с наказания, които са му издадени за нарушаване на правилата на пътя. В момента невръчените наказателни постановления за това са над 500 хил., посочи Ненков.

Против идеята бяха от ИТН. “Предлага се да се правят проверки и на пътниците и ако имат фишове - да им се връчат. Защо тогава не започнат да го правят и на пешеходците на случаен принцип? Това е полицейщина. В малките населени места кметовете ще се правят на разсеяни заради свои приятели. Създавате форма на корупция. МВР трябва да си върши работата”, заяви Тошко Йорданов.

Според Ненков обаче правоприлагането си остава в правомощията на МВР, а от общините само ще връчват фишовете. Това било превенция.

По предложение на ПП-ДБ бе записано, че шофьорите с над 5 невръчени фиша ще бъдат спирани и ще получават наложените им санкции и когато бъдат засечени от камери на общините или на толсистемата.

Махат и стикера за застраховка от стъклото

Да се премахне слагането на стикера за застраховка “Гражданска отговорност” от предното стъкло на автомобила, приеха още депутатите по предложение на ПП-ДБ. Проверка за валидна полица ще се прави по регистрационния номер на автомобила. Въвежда се и забрана да се изискват стикери с подзаконов акт. Това ознавачало, че и тези за паркиране в синя или зелена, които се издават от общините, ще отпаднат.

По предложение на Димитър Найденов от ПП-ДБ се регламентираха и санкциите за преминаване на жп прелез при спуснати бариери или звукови и светлинни сигнали, забраняващи минаването на автомобили. За такова нарушение книжката ще се отнема за 12 месеца и ще има глоба от 3000 лв. При повторно нарушение правото да се управлява кола се отнема за 3 г., глобата е 5000 лева. Сега санкциите са между 20 и 150 лева.