Компании, базирани в Румъния, България и други държави, продават дизел на руските войски въпреки международния режим на санкции
Важна част от военната машина на Москва, макар и далеч от руска територия и географски откъсната от комуникация с Руската федерация, се снабдява с гориво от страни от Европейския съюз.
В резултат на това внушителна сила от бойни машини и огромни количества боеприпаси са готови да участват във войната на Владимир Путин срещу Украйна по всяко време.
Това е така наречената „Приднестровска република“, ивица земя, която се простира по източната граница на Република Молдова и граничи директно с Украйна. Тази територия, която де факто се контролира от лоялни на Москва от 1992 г., е дом на руските войски от 14-та армия и огромни запаси от оръжие и боеприпаси (фотогалерия от Тираспол придружава румънската версия на тази история ).
Без гориво руските бойни машини в Приднестровието биха били метални отпадъци. Но въпреки международните санкции, сложна верига за доставки на гориво поддържа сепаратисткия регион снабден.
Скандално е, че мрежата, която отговаря за снабдяването на руската армия в Приднестровието, се състои от компании, регистрирани в страни от Европейския съюз, и работи на пълен капацитет от първите дни на руската инвазия в Украйна.
Днес Европейският съюз и НАТО отказват да коментират тази опасна ситуация, посочвайки отговорността на тези страни-членки на ЕС и НАТО, които позволяват доставки на гориво за Приднестровието. Те от своя страна се крият зад Молдова, страна, която смятат, че е единствената способна да реши проблема.
Военната заплаха на Приднестровието не може да бъде пренебрегната
До началото на руската инвазия в Украйна на 24 февруари 2022 г. територията на Приднестровието е била снабдявана изключително с бензин и дизел, горивото, използвано от бойните машини, от Руската федерация, според Националната агенция за енергийно регулиране на Република Молдова .
След като започнаха боевете на украинска територия, Киев осигури охраната на границата с Молдова по протежение на Приднестровския регион, за да предотврати евентуална атака срещу Западна Украйна от руски сили.
Дори по-опасно от пряка атака в Западна Украйна би било сближаването на приднестровските сили с руските войски, които се опитват да атакуват Одеса от юг. Подобно движение на войски би било пагубно не само за Украйна, но и за Молдова, която щеше да стане част от военните операции.
Но, пита Артем Филипенко, експерт от Националния институт за стратегически изследвания в Киев, има ли риск от нападение от приднестровските сили?
„Като военна сила целият контингент, разположен в региона на Приднестровието, значително отстъпва на някои части от украинските въоръжени сили и е малко вероятно да се очаква атака от региона. Освен това администрацията на Приднестровския регион се контролира от един единствен икономически субект – холдингът Шериф. В резултат на това нито собственикът на холдинга, нито неговите протежета в местната администрация са заинтересовани от ескалация на събитията. Ето защо, въпреки различни предизвикателства, администрацията на Приднестровието избягва всякакви действия по отношение на Украйна.
В същото време Украйна не може да пренебрегне присъствието на руски военен контингент близо до югозападната си граница. Заплахата от военна активност от Приднестровието беше особено остра в началото на пълномащабното нахлуване, когато руските войски се опитаха да превземат Николаев и имаше заплаха от десант на амфибия в района на Одеса. Днес има по-голяма заплаха от <хибридни> действия от региона (разузнавателни дейности, информационни и психологически операции, опити за влияние върху настроенията на населението в пограничните райони и др.).
Досега не е имало прекомерна военна активност. Повечето дейности, като например упражнения, се извършват по планиран начин. Друго нещо е, че Москва и нейните агенти в Молдова непрекъснато се опитват да поддържат напрежение около Приднестровието, позовавайки се на възможни провокации от Украйна.
Целта на подобни изявления е не само да се принуди Украйна да реагира, но и да се окаже натиск върху Молдова. В момента Русия с помощта на проруски сили се опитва да дестабилизира ситуацията в страната и да свали проевропейското ръководство на Молдова. Заплахата от предполагаемото участие на Молдова в руско-украинската война е едно от обвиненията, които проруските партии отправят срещу молдовския президент Мая Санду и нейния екип.
Москва смята отцепилия се регион за част от Руската федерация
Стратегическото значение на Приднестровието стана ясно точно в деня, когато се навърши една година от руското нахлуване в Украйна. Тогава външното министерство на Москва отправи предупреждение към Запада.
„Нека няма съмнение: въоръжените сили на Руската федерация ще отговорят адекватно на всяко предизвикателство от страна на киевския режим в Приднестровието. Предупреждаваме САЩ, страните-членки на НАТО и техните украински протежета срещу всякакви авантюристични инициативи“, се казва в изявлението на руското външно министерство.
Според същия документ руската армия е забелязала „значително струпване на украински военен персонал и оборудване близо до” границата с региона на Приднестровието, „разполагане на артилерия на огневи позиции” и „безпрецедентно увеличение на полетите на украински дронове над територия” на отцепилата се република.
Руското външно министерство също каза в изявлението, че „всякакви действия, застрашаващи сигурността на руските войски в Приднестровието, ще се считат за нападение срещу Руската федерация съгласно международното право“.
Повече внос на дизел след нахлуването в Украйна
Молдовските митнически документи, разгледани от нашия екип от журналисти, показват, че изолацията на Приднестровието не е спряла или дори намалила потока на гориво, внасяно от „републиката” със столица Тираспол. Напротив, увеличени са количествата дизелово гориво, необходимо за задвижване на танкове и друга моторизирана военна техника.
В периода от януари до май 2023 г. в Приднестровието са влезли 31 348 тона дизел. През същия период на предходната 2022 г. количеството дизел, внесено от Тираспол, е само 25 654 тона. Изчислението показва увеличение през 2023 г. с над 22% само за периода януари – май.
По принцип средномесечно почти 6 270 тона дизел са пристигнали в Приднестровието през 2023 г. За сравнение, средният месечен внос на дизел през 2022 г. е бил под 4 100 тона. Така месечното увеличение през 2023 г. е над 50%, което показва спешна нужда от гориво за бойни машини.
Що се отнася до бензина, обемите, внесени в Приднестровието през 2023 г., са намалели в сравнение с 2022 г. През януари-май 2023 г. в региона на Приднестровието са пристигнали 8,5 милиона литра, в сравнение с 9,7 милиона литра през същия период на 2022 г. Спад от почти 13%. Колко логично: резервоарите не се пълнят с бензин.
След избухването на руската инвазия в Украйна вносът на руски горива и петрол в Европейския съюз беше забранен. Република Молдова, страна кандидат за членство в ЕС, предприе подобни мерки. По този начин отцепилата се „република“ беше лишена от своя изключителен източник на гориво.