По време на годишната си реч за състоянието на съюза пред Европейския парламент председателят на комисията Урсула фон дер Лайен обяви началото на разследване срещу китайските автомобилни производители.
“Световните пазари в момента са наводнени с по-евтини китайски електрически автомобили. А цената им се поддържа изкуствено занижена чрез огромни държавни субсидии. Това изкривява пазара”, отбеляза в речта си Фон дер Лайен.
Според анализатори от Jato Dynamics през първата половина на 2022 г. средната цена на китайско електрическо превозно средство е била под 32 хиляди евро в сравнение с около 56 хиляди при европейските производители. Тези средни цени на китайските коли на ток обаче са за местния пазар, а не за европейския, където са далеч по-скъпи.
Ценовото предимство обаче далеч не се дължи само на субсидиите от страна на китайското правителство, а и на факта, че Пекин има по-голям контрол върху веригата за доставки на най-необходимите суровини за направата на електрическите автомобили и тяхната обработка. Реално се смята, че в момента китайските електрически коли са с около 20 процента по-евтини от европейските и други конкуренти като Tesla.
Тази година 8% от новите електрически возила, продадени в Европа, са произведени от китайски марки, в сравнение с 6% миналата година и 4% през 2021 г. според автомобилната консултантска компания Inovev.
Европейски анализатори и специалисти от автомобилния бранш смятат, че проблемът в момента не е в това, че един китайски автомобил може да е 5 или 10 хиляди евро по-евтин от европейския си еквивалент, защото за масовия частен купувач така или иначе цените на возилата изцяло на ток са все още много скъпи. Най-голямата заплаха от страна на Пекин идва от батериите, където китайците са номер 1 като развитие и технологии.
Китай представлява 76% от световния капацитет за производство на батерии, докато ЕС, както и САЩ са заседнали на скромните 7%. През 2021 г. индустриите в Пекин гарантираха общ капацитет от 665 гигаватчаса в сравнение със 71 в ЕС. В момента по-голямата част от производството на батерии в Европа е концентрирано в Унгария, следвана от Полша и Швеция.
По-богатите страни на Стария континент спешно реагират на това, като Германия, Франция и Италия отделиха почти 6 милиарда държавна помощ за ускоряване на създаването на гигафабрики за батерии.
Европа може да стане толкова зависима от Китай за литиеви батерии и горивни клетки до 2030 г., колкото беше зависима от Русия за енергия преди началото на войната в Украйна. Имайки предвид непостоянни източници като слънчева и вятърна енергия, Европа трябва да разработи начини за съхраняване на енергия, за да постигне амбициозната цел за нетни нулеви емисии на въглероден диоксид до 2050 г. Това ще доведе до експлозия в търсенето на литиеви батерии и горивни клетки, като прогнозите сочат от 10 до 30-кратно увеличение през следващите години.
Иначе Европа и преди всичко Франция на Еманюел Макрон настоява за битка срещу Пекин. Италия на Джорджа Мелони, изглежда, поддържа същата линия, докато Германия на Олаф Шолц иска да запази тона по-нисък, страхувайки се от отмъщение от страна на Пекин, което би имало неблагоприятен ефект върху икономиката на страната.
Месеци наред парижкото правителство оказва натиск върху изпълнителната власт на ЕС да започне антидъмпингово разследване и в крайна сметка изглежда, че политиката на Макрон е надделяла.
Факт е, че американските и европейските производители на автомобили имат големи производствени мощности в Китай и голяма част от електрическите автомобили, изнасяни от Китай, също са западни марки. Французите, от друга страна, са по-малко активни в Азия и поради тази причина биха били по-защитени от евентуални контрамерки.
Европейският съюз има правомощието да ограничи чуждестранния внос, ако установи, че някои продукти са субсидирани или се продават под себестойността си и засягат индустрията на ЕС.
Това вече се случва с китайски продукти като стомана и алуминий или слънчевите панели, но досега Брюксел избягва да се насочва към стоки от по-висок клас като автомобили, влакове и медицински устройства от страх да не предизвика гнева на Пекин и последваща търговска война с налагане на мита и от страна на гигантската азиатска държава.
Франция спира субсидия дори ако колата цапа, преди да е на пътя - удари най-бюджетния модел
Франция е една от първите страни в Европа, които смятат китайските електрически автомобили за опасност за европейската индустрия и особено за местните производители. Правителството одобри ново правило - вече няма да има субсидии за китайски електрически автомобили, т.е. превозни средства, произведени извън Европа.
За да избегне пряка дискриминация срещу китайските марки, Франция реши да се базира на екологичния отпечатък на автомобила, от производството му до предлагането му за продажба в представителството, а не само на изхвърляните вредни емисии, когато автомобилът се движи. Новото правило ще влезе в сила през януари 2024 г.
Досега се отпускаше субсидия за покупка от 5000 евро (до 7000 евро за домакинства с ниски доходи) независимо от емисиите на CO2 на превозното средство през жизнения му цикъл, но екологичните му характеристики сега ще бъдат тествани.
На практика всеки модел, продаден във Франция, ще получи екологичен рейтинг, което ще го прави подходящ за бонус или не. Този резултат ще бъде изчислен въз основа на въздействието върху околната среда на всеки етап преди използването му на пътя. Материалите в производството (стомана, черни метали, алуминий и др.), ще бъдат взети под внимание въздействието върху околната среда при сглобяването на колата (консумация на енергия и енергиен микс например), както и батериите (тегло, транспорт, консумация на енергия).
Ще се изследва и логистиката, т.е. откъде идват акумулаторите и самата кола. Така че автомобил, произведен в Китай или Тексас, няма да отговаря на условията за субсидиране, защото вредните емисии ще включват и транспорта, който далеч не е екологичен. Тази мярка ще засегне и някои от колите на Tesla, като Model S или X, които не се произвеждат в гигафабриката в Берлин.
Любопитното е, че Dacia Spring, която e най-евтината кола в Европа и се продава за малко над 20 000 евро, също ще попадне в списъка на автомобилите без право на субсидии, защото се произвежда в Китай.