"В Пловдив ще има нова градска железница (надземно метро) до 2026.
Ясно е, че по време на избори се лъже много, но тази глупост ми идва в повече. Миналата неделя Асен Василев е застанал пред гражданите на Пловдив на Римския стадион и им казал, че той е вкарал проект за метро в Пловдив (градска железница) до летището в Плана за възстановяване (съответно трябва да се изпълни до лятото на 2026). Разговорът е качен и в страницата на партията".
Това написа на страницата си във Фейсбук бившият вицепремиер Атанас Пеканов. И продължи:
"Такъв проект в българския План за възстановяване и устойчивост (който беше изработен през 2021 и одобрен през 2022) няма – не съществува. Чувал съм за такива идеи от други хора, може и да са добри, но винаги са били само теоретични. Няма такъв проект, няма такова финансиране. Асен Василев показва една красива визуализация на 30-секундно клипче и обещава, че на базата на това клипче догодина може да започне строителството (а явно и да привърши малко след това, защото проектите по ПВУ са до лятото на 2026).
Какъв е смисълът от тази лъжа? Какво носи? Колко гласове носи? Как после да убедим хората, че не всички са маскари? Защото хората, излъгани от тези лъскави клипчета, ще повярват и ще чакат нещо да се направи. Как да ги убедим след това, че Европа всъщност прави смислени неща за нас? Е, след това разбира се винаги може да кажем, че някой друг е виновен, но да не се чудим защо има ниска избирателна активност, скептицизъм, анти-европейски настроения и други".
Малко по-късно, отново в социалната мрежа, му отговори доскорошният финансов министър Асен Василев:
"Учуден съм, че Атанас Пеканов, който два пъти е бил министър, отговарящ за Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), не си е направил труда да го прочете. Иначе щеше да види, че проект за градска железница в Пловдив, която ще се финансира по ПВУ, има ето тук:
ПВУ (финална версия от април 2022 г.):
Проектен фиш 19 (компонент 8, инвестиция1):
"Описание на Проект 1 – Въвеждане на редовно тактово влаково обслужване (тип S-bahn) в крайградските райони на София, Пловдив и други градове чрез закупуване на едноетажни и двуетажни оперативно съвместими електрически мотрисни влакове с максимална скорост 160 км/ч, оборудвани с ERTMS
С оглед подобряване на обслужването с железопътен транспорт на най-големите градове на България – сред които София и Пловдив, се предвижда организирането на движение на регулярни крайградски влакове (тип S-bahn) в крайградските им райони."
Етап 184 и 186: „42 електрически мотрисни влака (ЕМВ) за пътнически услуги в крайградския транспорт с максимална скорост от 160 km/h, оборудвани с бордова апаратура за ERTMS — 7 двуетажни ЕМВ с минимален капацитет от 300 места за сядане и 35 едноетажни ЕМВ с минимален капацитет от 200 места за сядане".