117 световни премиери на автомобилното изложение в Пекин
700 фирми, разположени на 200 000 кв. м за 10 дни, събра Пекин в едно от най-големите международни автомобилни събития тази година. Аuto China се провежда от 1990 г. на всеки две години. Но салонът през 2022 г. бе отменен заради коронавируса. Тази година обаче Китай демонстрира амбициите си да завладее автомобилната индустрия.
Китайските марки залагат на хибриди и електромобили, които по техните твърдения не отстъпвали на познатите в Европа марки, но са по-евтини. Китайците вече
завзеха руския пазар,
който бе напуснат от основните световни марки заради войната. Според анализатори повече от 730 000 китайски коли са заминали към Русия м.г.
През 2023 г. Китай официално бе обявен за най-големия износител на коли, задминавайки Япония. Токио дори призна, че китайците са изнесли повече от 4,5 млн. автомобила, което според статистиката в Пекин е скок с 58% спрямо предходната година. Повече от 35 млн. нови коли пък са изтъргувани на вътрешния пазар в Поднебесната империя през 2023 г., а властите са решени да подкрепят подмяната на стари модели.
За Пекин е предвиден световният дебют на 117 изцяло нови модела, 30 от които са китайски.
Toyota и Nissan вече направиха заявка за засилване на комуникацията си с китайските брандове, тъй като се опитват да задоволят потребителското търсене на по-технологични автомобили, които използват изкуствен интелект и онлайн функционалности. Двете фирми вече анонсираха предстояща кооперация с местни разработчици на софтуер и интернет приложения, които възнамеряват да вкарат в колите си.
Според статистиката в Китай
1/4 от вътрешния пазар за автомобили през миналата година е бил насочен към електрическите коли,
очаква се и ръст в продажбите на хибриди. Може би това е и причината на изложението най-големият местен производител на коли в този сегмент - BYD, да предложи два модела, които могат да се движат както само на електричество, така и като хибрид. Тематично те носят имената на две императорски фамилии – Чин и Хан. Луксозната им марка Yangwang пък предлага хибриден джип за офроуд, който струва малко над четвърт милион лева.
Една от най-препълнените изложбени площи пък се оказва тази на Xiaomi. Макар известни основно с телефоните и смарттехниката си, от фирмата залагат на нов спортен SU7 седан. Автомобилът бе показан през декември, но съвсем наскоро от фирмата обявиха и цената му, с което подбиха продажбите дори на Tesla.
Базов модел Xiaomi SU7 е около 55 хил. лв., с екстри може да скочи с още около 20 хил. лв. Китайската фирма твърди, че поръчките за SU7 вече са над 75 хил. Наблюдатели дори обвиниха Xiaomi, че са “откраднали шоуто”, правейки голямо събитие за колата си точно преди откриването на изложението. От седмици пред изложбените магазини на фирмата, където новата кола е показана, се извиват опашки за снимка със синия автомобил, за тестдрайв пък може да почакате повече от час заради навалицата.
С впечатляващи модели на изложението е и Volvo, които китайците от Geely погълнаха през 2010 г. Акцентът на бившата шведска марка е по-опростеният подход към дигитализацията в колите. И Volvo предлага на пазара нов електрически джип с подобрена аудио система, таблетен екран и устойчиви тъкани за купето.
Политическото напрежение не се отразява на бизнеса – американските марки също са в Пекин за изложението.
Lincoln, Cadillac, Buick and Chevrolet показват най-новата си продукция, а Ford прави препратка и към миналото, разказвайки за Mustang и Bronco.
BMW, Mercedes, Volkswagen и Lamborghini също се представят на шоурума. А MINI също избра пекинското експо за дебюта на новия си електрически Cooper.
SAIC-GM пък показа своите разработки за Buick, Chevrolet и Cadillac, а списъкът с международното участие е впечатляващ, американските коли обаче липсваха, включително и Tesla, на които китайците открито хвърлят ръкавица. Buick представи две нови електрически коли и макар да имат пазар и в САЩ, са предназначени само за китайския пазар.
Не само готови автомобили обаче търсят своите фенове в Пекин. Повече от 500 компании за части и технологии от 13 страни са на изложението - организаторите посочват, че освен домакините има участници от САЩ, Германия, Франция, Япония, Южна Корея, Нидерландия, Швейцария, Израел, Италия, Унгария, Малайзия и Тайван.
Ценителите твърдят, че
почти всички нови модели разбиват стари рекорди и поставят нови стандарти
по отношение на ефективност, софтуерни качества, цена и време за зареждане. В същото време обаче има критики, че някои от марките залагат на вече познато външно излъчване на автомобилите, които приличат подозрително много на вече утвърдени модели. Всички обаче са убедени, че Китай успешно пробива доминацията на вече наложилите се познати марки. С продажбите, които вече реализира на местно ниво, а и със засилването на автомобилния износ показва, че от целенасочените им усилия в тази насока има полза. А марки като Hongqi, Dongfeng Motor, Changan, BAIC Group, GAC Group, Geely Automobile, LYNK&CO, Great Wall Motors, BYD, Chery Automobile, EXEED, Jetour и JAC Motors тепърва търсят нови пазари, включително и в Европа.