Ерата на свръхзвуковите самолети се завръща, компаниите се надяват да паднат забраните заради прекаления шум
Два самолета, всеки наричан популярно от публиката “синът на “Конкорд”, приближават към нас новата ера на свръхзвуковите граждански полети, след като предишната залезе преди малко повече от 20 г. с приземяването на оригиналния “Конкорд”.
И двата нови свръхзвукови самолета се очаква да направят първите си тестови полети до края на 2024 г., за да може в перспективата на 2030 г. пътниците отново да летят от Лондон до Ню Йорк за 210 минути (3 часа и половина) и от Токио до Сиатъл за 4 часа и половина, съобщиха медии във Великобритания и САЩ.
Единият от експерименталните самолети е ХВ-1
на компанията Boom Suprersonics. Оттам съобщиха наскоро, че той е получил разрешение за първи тестов полет със свръхзвукова скорост от въздухоплавателната агенция на САЩ. Точната дата на опита още не е известна. Но от компанията твърдят, че първият полет ще се състои в Мохаве, Калифорния, по-късно тази година.
ХВ-1 е пряк конкурент на друг син на легендарния “Конкорд” –
разработвания от НАСА съвместно с корпорацията “Локхийд Мартин” Х-59
Той също се готви да излети пробно със свръхзвукова скорост до края на 2024 г. Неговата голяма амбиция обаче е да докаже, че използвайки нови модерни технологии, свръхзвуковите полети може да са и тихи. Така би трябвало да бъде преодоляна десетилетната забрана свръхзвукови машини да летят над селища в САЩ и Великобритания, тъй като вдигат шум, равносилен на малка експлозия, и тормозят хората на земята. В САЩ забраната съществува вече половин век, а във Великобритания от около 2 десетилетия. И именно тези забрани сложиха край на ерата на “Конкорд” във въздуха.
Предстоящият тест на ХВ-1 трябва да изпробва параметри като изразходване на горивото, скоростта и други полетни характеристики. От компанията Boom Suprersonics определиха предстоящия експериментален полет като исторически. Оттам се гордеят също и с факта, че
техният самолет ще е първият в света, разработен независимо
“Благодарим на Федералната авиационна администрация (FAA) за подкрепата на иновациите и за това, че позволи на XB-1 да продължи важната си роля в бъдещето на свръхзвуковите пътувания”, заяви шефът на Boom Блейк Шол.
Одобрението от FAA идва само седмици след като тестов полет на XB-1 с дозвукова скорост беше извършен от двойка пилоти. Това стана след задълбочен преглед и оценка на околната среда, а целят експеримент бе наблюдаван и записан, за да се провери сигурността. Очаква се машината да извърши между 10 и 20 полета, преди да се опита да преодолее скоростта на звука.
Плановете са на основата на прототипа да бъде създаден пътнически самолет, наречен Overture, който да превозва 100 пътници, като им осигурява комфорта на бизнес класата.
Той ще лети със скорост от около 2000 км/ч за разлика от недостижимия и досега “Конкорд”, който развиваше близо 2200 км (скоростта на звука във въздушна среда е малко над 1200 км/ч).
Отсега големи американски компании като “Юнайтед Еърлайнс” и “Америкън Еърлайнс” са направили поръчки за няколко десетки машини.
Очаква се Overture да бъде показан за първи път догодина, но да полети с пътници около 2030 г.
XB-1 ще предложи безценна информация за “силите, температурите и аеродинамиката при тези скорости”, казват изпитателите. За разлика от повечето самолети, които са изградени предимно от алуминий, прототипът е произведен с помощта на ултраиздръжливи въглеродни смеси, изключително здрава подсилена пластмаса, използвана в космическата промишленост, гражданското строителство и дори при високоефективната спортна екипировка.
Х-59 на НАСА също цели да извърши революция в дългите пътувания, като ги направи не само по-бързи, но и много по-тихи отпреди. Очаква се самолетът да лети с около 1500 - 1700 км в час.
След като завърши полетните тестове до края на тази година, НАСА ще пусне машината да лети над няколко избрани града в САЩ, събирайки информация за звука, генериран от X-59, и как хората го възприемат. Космическата агенция ще предостави тези данни на Федералната авиационна администрация и международните регулатори, за да могат да преразгледат забраните и най-голямата пречка пред супербързите полети да може най-после да падне. Докато грохотът, причиняван от “Конкорд” се равняваше на 105 децибела,
Х-59 ще прехвърча със 75 децибела, което е поносимо за ухото
NASA сравнява този шум със затръшната от съсед врата.
Инвестицията в новия самолет надхвърля 250 млн. долара. За момента в него има място само за пилота, но в бъдеще технологията му ще бъде използвана за гражданския въздушен флот, което също трябва да стане до края на десетилетието. Според НАСА в момента, когато забраните за шума отпаднат, секторът на свръхзвуковите самолети ще претърпи бурен възход.
“Конкорд” престана да лети през 2003 г., 3 години след катастрофата на летището в Париж, която отне живота на 113 души в самолета и на земята. Оттогава нито една авиокомпания не успя да предложи негов заместник. Машината, чийто нос наподобяваше на човка на птица и това го отличаваше от всички останали модели, летя в продължение на 27 години. За пенсионирането му изиграха роля също и скъпото гориво, притесненията за шума и прекалено скъпите билети, достъпни само до ограничен бизнес елит. Думата си казаха и атентатите срещу кулите в Ню Йорк на 11 септември 2001 г., които в продължение на няколко години рязко намалиха интереса към презокеанските полети.
“Конкорд” летеше основно между Лондон и Ню Йорк и Париж и Ню Йорк.
Испанец чертае суперлуксозен свръхзвуков самолет без крила
Индустриален дизайнер от Барселона е разработил концепция за футуристичен самолет, който сякаш е излязъл от научнофантастичен филм. Той ще е суперлуксозен и освен че ще лети със свръхзвукова скорост, ще предлага на пътниците спални, цели апартаменти, бани и дори готвач на борда, съобщи британският в. “Сън”. Всички пасажери ще разполагат с просторни индивидуални кабини с плъзгащи се врати, които ще им осигуряват пълно спокойствие.
Най-отличителната особеност на самолета Sky OV Evo е, че той няма да има класическите крила, а фюзелажът ще е слят с тях и така машината ще прилича на извънземен кораб от “Междузвездни войни”. Дизайнът има за цел едновременно да намали шума и разхода на гориво.
Пътниците, общо около 300 на брой, ще са разположени в 12 дълги редици. За момента самолетът е само концептуален проект, но създателят му Оскар Винялс смята, че не е далече времето той да стане реалност.