Южнокорейската отбранителна компания Korea Aerospace Industries (KAI) има за цел да се наложи на световния пазар на леки бойни самолети с нова модификация на изтребителите FA-50, която вече има своя експортен успех, съобщава Scramble.

Според специалистите в бъдеще военно-въздушното дело наистина може да бъде доминирано от корейската продукция, а специално FA-50 ще се превърне в страховит самолет. За тази цел KAI разработва адаптивна въздушна платформа (AAP), която позволява съчетание от пилотиран и безпилотен тип операции. Платформата AAP ще изпълнява мисии за наблюдаване и разузнаване, електронна война и нанасяне на удари, поддържайки пилотирани самолети, като осигурява оцеляването на пилотите и самолетите и увеличава оперативните способности.

По отношение на ефективността на разходите цената за придобиване на FA-50 и сега е значително по-ниска в сравнение с други изтребители от четвърто поколение, а разходите за поддръжка представляват само една четвърт от тези на други сравними самолети. Въпреки тези спестявания, FA-50 покрива 80% от изпълнението на фронтовите бойни самолети по отношение на височина и скорост, което го превръща в предложение с ненадминато съотношение цена – качество.

С тези характеристики и след успеха в Полша корейците се опитват да спечелят вниманието на България и други страни в Източна и Централна Европа, чийто стар авиофлот изисква нови попълнения. Затова FA-50 се промотира като оптимален избор за Военно-въздушните сили на България по убедителни причини като нуждата от спешна подмяна на старите учебно-тренировъчни самолети L-39, МиГ-29 и Су-25. Освен това FA-50 е способен да се справи както с тренировъчни, така и с бойни мисии, а служи и като идеалната единична платформа за заместител на тези остарели самолети.  Официалните представители на Корея и Полша след постигане на споразумението за военно сътрудничество.

Официалните представители на Корея и Полша след постигане на споразумението за военно сътрудничество.

Според експертите на KAI високата оперативна съвместимост с F-16, с който българските ВВС планират да оперират, е значително предимство в максимизиране на ефективността при ограничен бюджет за отбрана. Другият въжен момент е съответствието със стандартите на НАТО. FA-50 е създаден така, че да отговаря на разнообразните изисквания на страните членки на НАТО. Връзката данни Link-16 дава възможност за обмен на информация в реално време с различни платформи по време на съвместни операции на НАТО, а способността за работа с широк диапазон от въоръжение, произведено на Запад, осигурява съвместимост с оръжейните системи на алианса. Това съответствие гарантира безпроблемното участие на ВВС на България в съвместни операции в Черноморския регион. Тъй като FA-50 е глобално доказал се самолет, с който успешно работят множество нации, наличието на голям брой самолети в експлоатация гарантира стабилна подкрепа за поддържане и намаляване на разходите. Към това KAI, която е водещата аерокосмическа компания на Корея, с пълен диапазон от възможности за разработване и интегриране на аерокосмически системи, предлага и сътрудничество с българската аерокосмическа индустрия, включително трансфер на технология и възможности за местно производство.

Заради нарастващите заплахи за сигурността в световен мащаб и особено заради войната в Украйна, е налице тенденция за подсилване на способностите за отбрана. България заменя остарелите си въздушни средства с F-16, който е висок клас изтребител. В същото време FA-50 е оптималният нисък клас многофункционален изтребител, който може да изпълнява мисии заедно с F-16 и също така е подходящ за обучение на пилоти на F-16. Една от основните характеристики на FA-50 е, че той е проектиран както за военновъздушно обучение, така и за бойни действия, въз основа на свръхзвуковите си възможности. Разработен в сътрудничество с Lockheed Martin, FA-50 споделя значителни общи черти в оформлението на пилотската кабина и авиониката си с F-16, улеснявайки плавното преминаване към него за пилотите.

В случая на ВВС на Корея това преминаване доведе до забележителните 85% намаляване на полетното време за приспособяване към F-16 и значителни спестявания при разходите - до 40%. Също така намаленото време за обучение на F-16 означава увеличено оперативно време на F-16, увеличавайки общата оперативна способност на въздушните сили, обясняват експертите на KAI.

При бойни мисии FA-50 може да носи както боеприпаси въздух-въздух, така и въздух-земя, като ракети въздух-въздух AIM-9 и разнообразни боеприпаси въздух-земя с прецизно насочване, включително AGM-65, LGB и JDAM. Освен това интегрирането на най-новата електрооптична/инфрачервена (EO/IR) система за насочване разширява възможностите за включване на наблюдение/разузнаване и прецизни удари върху движещи се цели.

Към момента FA-50 е в процес на въвеждане на АФАР радар и ракети въздух-въздух AIM-9X, подобрявайки бойната си способност. Според корейските представители ако българските ВВС приемат FA-50, това би било много разумен избор за бъдещето и нещо повече от обикновена подмяна на оборудването, защото корейските самолети значително ще подобрят бойните способности на страната и ще подсилят ролята ѝ в НАТО, освен значителните икономически ползи.