- От средата на 2025 г. модерните ренгени ще са на ключови пристанища, летища и по границите
- От агенция Митници: в ход е проектиране на площадките за новото оборудване
До средата на 2025 година българските граници ще бъдат оборудвани с рентгени от най-ново поколение, които ще ловят от контрабанда до мигранти. Проверките на цял автобус пък ще става за 15 минути.
С европейски средства митниците закупуват 31 сканиращи машини, които ще бъдат разположени на 18 места, включително на най-невралгичните – граничните пунктове на Лесово, Капитан Андреево и Калотина, където дневно преминават хиляди превозни средства.
Новите скенери са от 8 различни вида според товарите. Те ще се използват за проверка на контейнери на пристанища, за обработка на въздушно карго и за сканиране на палетизиран товар, превозван със сухопътен транспорт. Други машини ще бъдат предназначени за проверка на ръчен багаж и малки пратки. Очаква се и доставката на един бодискенер.
Освен в пресичането на трафика на наркотици, оръжия и контрабандата на всякакви стоки част от техниката ще се включи и в борбата с нелегалната миграция.
Доставките са ключови и за Шенген, защото пълното премахване на сухопътните вътрешни граници означава още по-драконовски контрол. Предизвикателство пред митниците е и нарастването на търговските превози. Всяка година преминават с около с 5% повече товари, което налага прецизна и още по-бърза обработка.
Полза от новата техника ще има за хората и бизнеса. Проверката ще става многократно по-бързо, а фирмите ще си спестят част от разходите и време за физически контрол и разтоварване. Вместо това за минути ще се сканира цялата пратка. Ще се улесни и отсяването на легалните търговци и добросъвестните пътници от нарушителите, тъй като
ще се извършват повече проверки без риск от задръствания
На въпрос на “24 часа” за хода на проекта от Агенция “Митници” обясниха, че в момента върви проектиране на площадките за новото оборудване. Това било ангажимент извън договора за доставка и ще се реализира в рамките на реконструкцията на митническите пунктове. Халетата за проверка на пътници на ГКПП Калотина например вече са готови и очакват новите скенери, които ще преглеждат багажа на цял автобус пътници на максимум за четвърт час.
Изпълнител на договора за рентгеновото оборудване е дружество с дългогодишно присъствие на българския пазар, което се е ангажирало с доставката на техника от най-ново поколение на световни лидери. От пресцентъра на митниците отказват повече подробности и насочват към публикация на официалния им сайт. Сключването на договора било осъществено при спазване на всички законови норми и включва работа с класифицирана информация, което предполага вземане на изискуемите мерки за защитата на тази информация.
Според становището на сайта на митниците първоначално е направен опит за възлагане чрез обществена поръчка, който завършва с
решение на ВАС за прекратяване
поради дискриминиращи условия. Съпоставката на изискванията на финансиращия инструменти и съдебното решение показва, че задължителните изисквания в областта на сигурността, на които трябва да отговаря техниката, изглеждат ограничаващи в контекста на откритата процедура. Особеното в случая е, че договорът е сключен по реда за поръчки за отбрана и сигурност и за първи път при доставката на митническа техника се използва подобен способ.
Финансират се по специален механизъм
Договорът за рентгените е финансиран от специален инструмент за предоставяне на финансова подкрепа за закупуване, поддръжка и модернизиране на оборудване за митнически контрол (Customs Control Equipment Instrument - CCEI) на Европейската комисия. Правилата са разписани в нарочен регламент - в грантово споразумение, подписано в края на 2022 г., и редица вътрешни за механизма документи.
Основно изискване на CCEI е закупената техника да не е “предмет на изискванията за сигурност на трети страни”. Това е ключово, тъй като финансовият инструмент е директно насочен към подпомагане на митническите администрации на ЕС. С тях трябва да се вземат технически средства за осигуряване на високо ниво на сигурност и безопасност на европейските граждани и бизнес. ЕК е посочила, че митническите органи на държавите членки поемат все повече отговорности, изпълнявани по външните граници, като те често се разпростират и в областта на сигурността.
Експерти коментират, че в последните години изискванията към опазването на информацията и киберсигурността на Европейския съюз са водещи, особено що се отнася до граничната сигурност, което не е изненада предвид усложнената международна обстановка. Избягват се доставчици и производители от трети страни, които имат задължение да предават данни към собствените си правителства на основание национално законодателство. Такъв е случаят с китайските технологични компании, чиито продукти често пъти биват ограничавани в различни сектори.
В контекста на социалните мрежи и мобилните технологии опасението е, че подобни разпоредби отварят вратата за натрупване на огромен масив от информация за потребителите. При оборудването за границите потенциалната опасност се крие и в евентуалния достъп до данни за търговския поток или до друга чувствителна информация.
Анализ на международна одиторска компания показва, че именно заради изискванията за сигурност е добре да се търсят възможности за провеждане на процедури извън обществените поръчки в рамките на националното законодателство. Примери в тази насока има и от различни държави членки и те се сочат като добри практики, тъй като в условията на използване на изкуствен интелект и в състезанието на световните сили не бива да се подценява възможността за технологичен и информационен шпионаж.
Георги Димов: Създаваме модерни и сигурни гранични пунктове
Новото оборудване е част от цялостна стратегия за развитие на граничните пунктове с трети държави, коментира за "24 часа" Георги Димов - директор на Агенция "Митници".
Според него възможностите за ускорена проверка в комбинация със системата за управление на трафика, както и реконструкциите на инфраструктурата, които също са в ход, ще оформят цялостния облик на модерните граници.
Така ще се създаде и предпоставка за така желаните от бизнеса зелени коридори, през които да се движат стоки на одобрени оператори.