В Китай бе извършен пробен полет на най-големия безпилотен товарен дрон, предназначен за цивилна употреба, предаде Ройтерс. Това се случва на фона на огромна надпревара измежду компаниите в азиатската държава - коя ще предложи на клиентите си безпилотен летателен апарат с повече възможности за пренос на доставки и транспорт на хора.

В края на изминалата седмица разработчикът "Съчуан тъндън сайтек иновейшън" (Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Co) показа безпилотен дрон с формата на самолет, който извърши своя първи полет в рамките на 20 минути.

Летателният апарат е с размах на крилата от 16,1 м и височина от 4,6 м и е малко по-голям от самолет "Чесна 172" (Cesna 172). Полезният му товар е 2 тона.

През юни държавната компания "Авиейшън индъстри корп ъв Чайна" (Aviation Industry Corp of China, AVIC) извърши първи полет на своя дрон Ейч Ейч - 100 (HH-100), който също е с формата на малък самолет. Той е с полезен капацитет от 700 килограма и има радиус на полета от 520 километра. Следващата година AVIC планира да тества най-големия си товарен дрон Ти Пи 2000 (TP2000), който може да носи до 2 тона товар и да лети четири пъти по-далеч от HH-100.

В опитите си да изгради икономика на търговските безпилотни летателни апарати, китайският авиационен регулатор прогнозира, че до 2030 г. това ще бъде индустрия за 2 трилиона юана (около 280 млрд. долара), което би представлявало четирикратен ръст от нивата през 2023 г.

През май фирмата за товарни дронове "Финикс Уингс" (Phoenix Wings), част от гиганта за доставки "Ес Еф Експрес" (SF Express), започна да доставя пресни плодове от остров Хайнан до южната част на Гуандун, използвайки дронове "Фънчжоу-90", разработени от SF.

Товарните дронове обещават по-кратки срокове за доставка и по-ниски транспортни разходи, твърдят запознати от китайската индустрия, като същевременно разширяват доставките до места, където липсват конвенционални авиационни съоръжения. Те също биха могли да превозват хора под формата на таксиметрови услуги.

През април авиационните власти издадоха сертификат за производство на производителя на дронове "ИХан Холдингс" (EHang Holdings), базиран в южния град Гуанджоу, за неговия пътнически дрон, който бе първият подобен документ в Китай за автономен пътнически дрон.

В доклад от тази година за първи път правителството определи икономиката около новия вид въздушен транспорт като нов двигател на растежа, пише БТА.