• До Нова година пораства с нови 15 километра
  • От 233 млн. лв., които бюджетът отпусна за тази година, до момента са платени едва 73 млн. лв.

Ако строителството на магистрала "Хемус" кандидатства, за да влезе в Книгата на рекордите "Гинес", има всички шансове да спечели в категорията за най-дълго строящ се инфраструктурен обект в света.

На 4 октомври се навършват 50 години от първата копка, направена от Тодор Живков през далечната 1974 г. Оттогава тази най-обикновена магистрала напредва с толкова бавни темпове и нейното строителство е било замразявано толкова пъти, че от всичките 418 километра в момента остава да се построят още 222.

50-годишнината от началото на строежа си обектът посреща с предстоящо до няколко месеца пускане на нови 15 км и току-що започналото

поредно размразяване на строителствота на останалите

Но дори то не протича както трябва след близо двете години, през които не е правено нищо. В края на миналата година правителството реши през 2024 г. бюджетът да отпусне 233 млн. лв. за строежа на оставащите участъци - за индексиране на договорите заради инфлацията и за подготовка на строителството на няколко нови участъка. Но от справка, предоставена на "24 часа" от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), става ясно, че до момента от тези пари са платени едва около 73 млн. лв. (Виж разбивката в инфографиката). А вече настъпва октомври и строителният сезон за тази година на практика приключва.

От обясненията, които служебният регионален министър Виолета Коритарова даде наскоро пред парламентарната регионална комисия, стана ясно, че решението на последното редовно правителство строителството на магистрала “Хемус” да бъде възобновено през март 2024 г., на практика е започнало да се изпълнява едва през юли, т.е. преди 2 месеца и половина.

Просто не е взето предвид, че след като две години магистралата е стояла на трупчета, мобилизирането на строителите няма как да стане изведнъж. Първо трябва да се санира вече построеното по трите лота - първи, втори и трети, да се довършат отчуждителните процедури и да се приемат техническите проекти по останалите. Едва след това може да се каже, че нещо по магистралата се прави.

Така неусетно планираните срокове се отместват с две години

напред във времето и участъкът, който трябваше да е готов през 2022 г., ще е заършен в края на 2024-а.

Останалите, които бяха предвидени най-късно до 2028 отиват към 2030 г. Стига, разбира се, да не се появи нова политическа сила, която да реши, че досега е действано неправилно, и

пак да замрази строежа

Обещанията, дадени по време на последното правителство на ГЕРБ “Хемус” да е напълно готова през 2024 г., няма смисъл да се споменават. Предварително платените през 2019 г. милиард и половина лева за строителството на магистралата станаха обект на политически спорове и прокурорски проверки по времето на кабинета “Петков”. И накрая по ирония на съдбата същите тези договори бяха индексирани от кабинета “Денков”. В момента се работи по тях, няма други, а и не може да има, защото евентуалното им обезсилване означава съдебни спорове, които ще траят с години.

Малкият напредък тази година обхваща не само първите три лота, по които така или иначе никога не е имало юридически проблеми и строителството им бе прекъснато по чисто политически причини.

Наскоро от МРРБ съобщиха, че

до края на годината стартира строителството на още 2 лота

от магистралата. Терените са били окончателно отчуждени едва през лятото, а още миналата година са били приети техническите проекти. Срокът за изграждането на тези участъци, с които магистралата минава Велико Търново и стига до Лозница, е 4 години.

Десети лот, с който магистралата стига до Буховци и Белокопитово, така или иначе се строи. Тоест, ако не се брои седми лот, където се налага да се довършат екопроцедури, останалите участъци би трябвало да са готови до 2029 г.

Седми лот, който е между Павликени и Велико Търново, просто ще е готов след останалите. Ако нещата вървят по план,

пътуващите по “Хемус” през 2030 г. ще трябва да слизат от магистралата при отбивката за Павликени

След това да изминат едни 35 километра по сегашния път и отново да се качат на аутобана.

Същото ще се получи и след две години с лотовете от 1 до 3. Третият ще е готов една година преди втория и скоро пътуващите ще трябва да свикнат, че магистрала “Хемус” прекъсва за около 19 километра и пак се появява за още едни 17 километра, след което отново трябва да слязат от нея.

Магистрала "Хемус", строителство.
Магистрала "Хемус", строителство.