Компаниите са привлечени от евтината работна ръка и наличие на търговски споразумения с ЕС
Автомобилните компании започват да се страхуват от търговска война с Китай, така че постепенно прехвърлят инвестициите си във Виетнам. Освен това ЕС има споразумение за свободна търговия с азиатската страна.
Южнокорейският гигант Samsung обяви, че ще инвестира 1,8 милиарда долара във Виетнам за производство на OLED дисплеи за автомобили и технологични устройства. И не е единствената. Автомобилните компании и производителите на компоненти започнаха да търсят тази държава за големи инвестиции.
В индустриалния парк в Куанг иска да произвежда някои от своите модели BMW. Hyundai вече има две фабрики във Виетнам, Skoda ще отвори завод в края на тази година, Toyota в момента разширява съществуващата си фабрика. LG създаде център за изследване и развитие на електрически автомобили във Виетнам, а китайските автомобили също започват да откриват Виетнам. Освен това
първият местен производител на автомобили VinFast вече продава добре
в страната и се опитва от доста време да пробие в САЩ и Европа.
Защо тази страна изведнъж стана толкова привлекателна за производителите на автомобили и компоненти? Във Виетнам цената на труда е по-ниска дори в сравнение с Китай, където заплатите непрекъснато растат. За автомобилните компании, които са чувствителни към нивото на производствените разходи, този фактор е от решаващо значение. Има и по-евтина земя и енергия.
Виетнам също така е страна по много международни търговски споразумения, като Споразумението за свободна търговия между ЕС и Виетнам (EVFTA) от 2019 г., които позволяват износ от страната с минимални мита и ограничения. Тези споразумения
правят азиатската държава привлекателна
за автомобилни компании, които искат да произвеждат и изнасят своите коли в други части на света, особено в Европа и Америка.
Друг проблем в Азия е постоянно заплашващата търговска война и напрежението в отношенията между Китай и ЕС и САЩ. Ето защо автомобилните компании се опитват да диверсифицират производствения си капацитет и да намалят зависимостта си. Така Виетнам, с относителна политическа стабилност и по-малко конфликти, се превръща в по-безопасна алтернатива на Китай.
Виетнамският пазар определено също не е за пренебрегване, защото има приблизително 100 милиона жители. Освен това местната власт активно инвестира в инфраструктура, изграждане на пътища и пристанища, които подобряват логистиката и дистрибуцията.
Държавата също така подкрепя развитието на автомобилния сектор чрез различни инвестиционни стимули.
Виетнам бавно, но сигурно се превръща в един от новите центрове на автомобилната индустрия не само в Азия.
Автопроизводителите предпочитат страната не само заради по-ниските разходи за труд и производство, но и заради
стратегическите предимства
в износа, политическата стабилност и растящия вътрешен пазар. От друга страна, Китай е изправен пред по-големи предизвикателства поради търговските спорове и нарастващите производствени разходи. Тази динамика показва, че Виетнам ще продължи да расте през следващите години и постепенно ще се превърне във важна част от глобалните вериги за доставки и клиенти.
Страната може да стане спасителен пояс за закъсалата европейска автомобилна индустрия, улисана в прехода и към електрически автомобили.