Коментари, че Северна Македония води на България с 3:0, но не в спорта, ядосаха нашето министерство на транспорта.

Те дойдоха от вицепремиера на съседката ни Александър Николоски по повод жп транспортния коридор VIII. Пред македонския парламент той обясни, че по проекта се работи, но проблемна е третата фаза - от Крива паланка до границата с България. И добави, че очаква българската страна да събере смелост и

да бъде направена третата среща

за коридора в Скопие

От българското министерство на транспорта вчера обявиха за лъжа и манипулация думите на Николоски, че България е отклонила предложението за среща. Поканата за нея е получена след изявлението на вицепремиера. България не е отказала, но ще даде отговор, след като заедно с ЕК и европейските финансови институции получи коментарите на Скопие по документа от техническата среща в София, проведена на 31 октомври 2024 г., се казва в официалната реакция на ведомството на министър Красимира Стоянова.

“Некоректният и непрагматичен подход на Скопие няма да доведе до резултат. Изграждането на лот 3 от Крива паланка до границата с България е

ангажимент

единствено

и само на

Северна

Македония

България ясно е посочила сроковете и ангажиментите си за изграждането на трасето на своя територия. България, заедно със своите партньори, ще остане фокусирана върху реализацията на този стратегически коридор”, се казва в отговора на българското министерство.

Коридор VIII тръгва от албанското пристанище Дуръс, минава през Северна Македония и стига до Бургас и Варна. Но според Николоски друг коридор - X, е кръвоносната система на Северна Македония. Той е от Будапеща през Белград, Скопие и отива към Солун. В последните месеци в медиите се появиха изявления, че Северна Македония иска да пренасочи пари от жп линията от Скопие до границата с България към коридор X.

Причината - трасето към България било най-скъпата железница в Европа. Затова

Скопие

възнамерява

да пренасочи

средствата

за последната част от Крива паланка до Гюешево към другия проект. Това са 75 млн. евро грант от ЕС и 200 млн. евро заем от ЕБВР. Но понеже тези пари са европейски и са отпуснати целево, това едва ли може да стане.

В железопътните среди се коментира, че допреди година-две с македонците поне на думи сме се разбирали за жп линията.

Експерти казват, че България ще изпълни ангажимента си до 2030 г., а именно - да е готова за свързване на двете железопътни системи.

Ще бъде

построено новото

скоростно трасе

от Радомир

до Гюешево

за 160 км в час, като старото ще се запази. Надяват се, че граничният тунел, който има дълга история отпреди 40-те години на миналия век, ще бъде най-сетне пробит.

На последната среща с македонците от двете страни е подписан протокол, в който са фиксирани две неща. Първото е, че оста, по която ще се направи тунелът, е тази, която е в момента. Второто е, че ще се строи от един изпълнител и по техническия проект, който е наличен.

Колкото до думите на Николоски, че едва ли не България бяга от среща в Скопие, експерти на високо ниво в транспорта ги посрещнаха със смях, защото, по техни думи, постоянно търсели македонците за поредни разговори.

Александър Николоски
Александър Николоски