Моделите на Tesla до 7000 евро по-евтини заради батериите

Според проучване на една от най-старите инвестиционни банки в света Goldman Sachs цените на батериите за електрически автомобили ще отбележат рязък спад през следващата година.

Главната причина за застоя при продажбите на колите на ток  е, че са прекалено скъпи. Трудно е, ако не и невъзможно, да се намери универсален семеен автомобил за по-малко от 30-35 хиляди евро с всички очаквания на потребителите по отношение на автономност или мощност на зареждане.

Отделът за икономически изследвания на банката, създадена през 1869 година, прогнозира предстоящ и много значителен спад на цените на електрическите автомобили. Всъщност според този анализ цената на батериите трябва да падне наполовина до 2026 г., тоест само за година, година и малко.

Надеждни ли са тези прогнози, защото

досега спадът в цената на клетките и пакетите е доста символичен

между 2022 и 2023 г. Например цената на kWh батерия е паднала само с 4 долара - или 149 вместо 153 долара.  

Анализаторите от Goldman Sachs защитават друга пазарна динамика. Според тях цената на kWh трябва да се смъкне до около 110 долара още през следващата година и дори под 80 долара до началото на 2026 г.  

Goldman Sachs Research сега прогнозира, че цените на батериите ще паднат до 99 долара за kWh капацитет за съхранение през 2025 г., което е спад от 40% спрямо 2022 г. Предишните очаквания бяха за спад от 33 процента.  

Ако се сбъднат тези нива на обезценяване на акумулаторните клетки в колите, това би направило възможно продажната цена на електрически автомобил да бъде еквивалентна на тази на кола с двигател с вътрешно горене.

Това е и преломната точка, която секторът търси от дълго време. Но защо цените на батериите изведнъж ще се сринат? Този оптимистичен сценарий е писан много пъти и никога досега не се е случвал.

Goldman Sachs посочва две основни причини за предстоящия драстичен спад. Първо,

ще има технологична еволюция с клетки, които са по-лесни за производство

и имат по-добра енергийна плътност. Второ, ще има значителен спад в разходите за суровини за производството на батериите. Това намаление трябваше да започне през 2022 г. и според проучването трябва да продължи до 2030 г. и да доведе до 40% намаление на цените на електрическите превозни средства.

При по-евтините електрически модели намаляването на цената на батериите почти няма да се усети.
При по-евтините електрически модели намаляването на цената на батериите почти няма да се усети.

“Нашите анализатори изчисляват, че почти половината от този спад ще дойде от падащите цени на суровините, използвани в електрическите автомобили, като литий, никел и кобалт. Сега се очаква цените на батериите да падат средно с 11% годишно между 2023 и 2030 година”, посочват още Goldman Sachs.

Ако прогнозите се окажат верни, това ще е достатъчно, за да падне цената на базов Tesla Model 3 от 39 990 евро на 23 994 евро, или тази на версия с дълга автономия от 45 990 евро на 27 594 евро.

Звучи прекалено оптимистично, но ако вече може да се постигне намаление от средно 7000 евро на електрически автомобил, ясно е, че това ще промени играта на пазара, заключават американските специалисти.

Конструкцията на EV батериите е сложна. Повечето от днешните електромобили използват литиево-йонни батерии, които са съставени от презареждащи се клетки, затворени в модули, които се помещават в това, което се нарича батериен пакет. Клетките използват химически съединения за съхраняване и доставяне на енергия и тези съединения са направени от скъпи метали като никел, кобалт, литий и манган.

Цената на батерията

е пряко свързана с марката и модела на електромобила

По-евтините електромобили обикновено имат по-малки батерии, които струват по-малко (около 5000 евро), докато луксозните електрически коли за дълги разстояния имат по-големи батерии, които изискват повече метали за производство и струват поне 15 000 евро.

Именно при по-големите автомобили на ток ще се усети и по-голямото намаление на цената, ако се окажат верни прогнозите за драстично намаление на цената на батериите през следващите месеци.

BYD пуска ново поколение батерии

Китайският автомобилен гигант BYD обяви ново поколение батерии за електрически превозни средства за следващата година, повишавайки залозите в битката за световния пазар на фона на намаляващото търсене и по-малките бюджети на домакинствата по света.

Новото поколение литиево-желязо-фосфатни батерии Blade Battery ще бъде значително по-икономично при заемане на място в колите, ще гарантира по-голямо разстояние между две зареждания и ще издържа по-дълго, смятат от китайската компания.

Новото поколение литиево-желязо-фосфатни батерии Blade Battery
Новото поколение литиево-желязо-фосфатни батерии Blade Battery

Батерията Blade също ще бъде по-безопасна, защото

ще изключва риск от пожар,

увери главният изпълнителен директор и основател на BYD Уанг Чуанфу.

Компанията представи първото поколение батерии на базата на литиево-желязо-фосфатни съединения през март 2020 г. и сега ги използва в цялата си гама превозни средства. През последните няколко години те не са модернизирани, така че други производители, като китайския CATL, се възползваха от възможността да стъпят здраво на необятния пазар.

BYD се фокусира върху разработването на системи за управление на жизнения цикъл на батериите, които, след като бъдат използвани в колите, могат да се използват и за съхранение на енергия, каза Цао Шуанг, директор на европейския отдел за продажби на автомобили.

Разработват модел без литий

Китайският гигант CATL пуска в производство първите копия на второ поколение батерии, пълни с натрий. Очаква се прототипите на новата натриево-йонна батерия да заработят на 100% през следващата година и да навлязат на масовия пазар най-късно  през 2027 г.

Това би трябвало да означава значителен спад в цените на електромобилите, защото натриевите батерии са значително по-евтини от тези с литий. Цената също трябва да е еквивалентна на тази на пакетите LFP (литиево-желязо-фосфатна батерия) през 2025 г., но да стане 70% по-евтино от 2027 г. благодарение на икономиите от мащаба с тръгването на масовото производство.

CATL пуска в производство първите копия на второ поколение батерии, пълни с натрий.
CATL пуска в производство първите копия на второ поколение батерии, пълни с натрий.

Предимството на натриевата батерия не е само финансово. Всъщност според CATL

тези нови батерии са

изключително устойчиви на студ

- до минус 40 градуса не показват загуба на мощност. И тези клетки биха могли дори лесно да се презареждат при минус 30 градуса.

CATL все още не съобщава енергийната плътност на тази натриева батерия от второ поколение. Компанията се надява да получи 200 Wh/kg от натриево-йонните акумулатори.

Това е много по-добре от сегашните (105 Wh/kg) или LFP (между 140 и 160 Wh/kg), но по-малко от традиционната литиево-йонна батерия, която достига до 300 Wh/kg.