Без охрана се оказаха вагоните, спрени на Централна гара. Заключват ги, но физически никой не ги пази. А влизането в тях било лесно - достатъчно е да имаш клещи и гаечен ключ. Това стана ясно, след като в в нощта на 30 срещу 31 декември четирима бездомници загинаха в пожара, пламнал в един от “паркираните” вагони на гарата. 

Според транспортното министерство охраната на Централна гара е поверена на МВР, защото става въпрос за обект от националната сигурност. А там са пероните и коловозите. За приемната сграда има частна охранителна фирма, която с видеонаблюдение следи какво се случва в зданието. Жандармерията също пази самата сграда, твърди Николай Камберов, който е началник на регионалния център на НКЖИ.

На Централна гара има 260 камери,

които следят пероните, коловозите, сградата, служебните помещения и коридорите. На по-малките гари ангажимент за целостта на вагоните и за липса на посегателства е на персонала на БДЖ.

При нас има задължение, ако някой види нередност, свързана с безопасността, веднага да се сигнализират органите на реда, казва Тодор Петров - директор “Управление на влаковете и на гаровата дейност” в БДЖ за Западна България. 

Превозвачът сключил договор за охрана с частна фирма, която има ангажимент за опазване на собствеността на дружеството във вагонни и локомотивни депа - общо 15 обекта. Но при композиране на вагони за влакове на гарите охраната трябвало да се поеме от МВР, като тук се включвали и коловозите, пероните и прилежащата инфраструктура. Имало и инструкции за взаимодействие с МВР.  Според вътрешните разпоредби служителите на железниците са инструктирани за начина на действие в случай на набези, заплахи, посегателства, бедствия, аварии и други инциденти.

Различна е позицията на МВР обаче - според министерството тяхно задължение било да пазят пред гарите и вътре в тях, но

вагоните и релсите трябва да са грижа на БДЖ и НКЖИ, които може да наемат частни фирми

Конкретно за Централна гара в София две структури в МВР следят за реда. Пред гарата са полицаи от СДВР, а пространството вътре се охранява от служители на жандармерията.

“Съгласно закона служители на МВР охраняват критична инфраструктура. Тя е точно определена в приложение 1 от същия закон и към нея спадат железопътните възли София, Горна Оряховица, Пловдив, Русе, Варна”, отговориха от жандармерията след запитване на “24 часа”. Освен това служители на жандармерията изпълняват задачи по опазване на обществения ред в определени  направления на пътуване, съгласувано с БДЖ. Но никога не са охранявали релсите и вагоните. Това било ангажимент на БДЖ.

Подобен съвет даде и вътрешният министър Атанас Илков в сряда. “Ръководството на БДЖ да поеме тази отговорност и да увеличи охраната на местата, където са уязвими”, призова Илков. Той допълни, че традиционно по коледните и новогодишните празници присъствието на полицаи на Централна гара е засилено, но те охраняват залите, подходите към гарата, но не и цялото пространство и вагоните. Вътрешният министър обясни, че редовно в София има акции на полицията около Централна гара. Те били срещу дилъри, джебчии, както и срещу телефонни измами.

Тодор Петров коментира, че заради бездомниците на Централна гара БДЖ са правили среща с полицията, Столичната община и социалните служби, които отговарят за домовете за временно настаняване. 

“Не можахме да излезем с решение на този проблем. Дори да забележим, че някой човек е в затруднено положение,

няма как да го заведем някъде или да дойдат да го вземат, защото се иска съгласието му

да пренощува в домове за бездомни хора. Голяма част от тези бездомници са с  отклонения - използват наркотични вещества, алкохол, имат умствени увреждания. Много от тях предпочитат да са свободни, отколкото в дом, допълва Петров.

Дори полицията да изведе някои от тях от чакалнята на гарата, се случвало той да звъни на телефон 112 и да се оплаква от полицейско насилие.  

Самите гари се заключват половин час след последния влак и се отключват половин час преди първия. Централната в София се заключва половин час след полунощ до 4 ч сутринта. 

От НКЖИ, които отговарят за релсите и сградите на гарите, казват, че имат

много сигнали от малки гари за бездомници, които живеят в чакалните

И не можели да ги изгонят за времето, когато сградите се заключват, защото през зимата тези хора щели да измръзнат до смърт.

Когато вагони са композирани на гара, трябва да бъдат заключени. Един час преди тръгване на влака се отключват, за да се направи технически преглед, проба на спирачките, да се подготвят документи, обясни още Тодор Петров. 

А по повод появилите се твърдения, че в Перник бил решен проблемът с бездомниците, Петров обяснява, че там те били от “летен тип”. Появяват се през лятото, а за зимата се спасяват някъде на по-топло. На гарата в Перник нямало охранителна фирма.