Милиардери наддават за китайската социална мрежа, чието бъдеще остава неясно и при Тръмп

Конкуренцията между социалните мрежи не спира. Това ясно показаха две от големите платформи в света - RedNote и Instagram, след неясното бъдеще на TikTok зад океана. То има 170 милиона потребители в САЩ, които са прекарвали средно по 51 минути на ден в него през 2024 г. Потребителите водят рекламодатели - така че това може да бъде голям финансов тласък за всички платформи, които искат да заграбят от освободилата се ниша.

“Маркетинговите директори, с които разговаряхме, потвърдиха, че ще насочат рекламните си бюджети към Meta и Google, ако вече не могат да рекламират в TikTok. Нещо подобно видяхме в Индия, когато забраниха TikTok през 2020 г.”, разкриват анализатори пред Би Би Си.

В тази връзка през последните дни Instagram въведе редица актуализации, които, изглежда, са насочени към привличане на потребители на TikTok. В неделя Meta (собственик на Instagram) се задейства и пусна на ново приложение за създаване на клипове, наречено Edits, което има удивителна прилика с CapCut, собственост на компанията майка на TikTok ByteDance, което много хора използват, за да правят видеоклипове в социалните мрежи.

В битката за милиони американци Instagram също ще увеличи максималната дължина за видеоклиповете на Reels от 90 секунди на три минути – следвайки примера на TikTok, който започна да кара потребителите да публикуват по-дълги видеоклипове през 2023 г.

Същевременно през последните дни много от американските потребители се присъединиха към друго китайско приложение - RedNote, напомнящо Instagram, което е популярно за споделяне на съвети за пътуване, грим и мода. Според анализатори в САЩ са предприели този ход от злоба към правителството, което забрани TikTok поради опасения за националната сигурност, свързани с базираната в Китай компания майка.

“Предавам всичките си

данни на Китай

Ето, Китай, в замяна на това да запазиш моя TikTok, можеш да имаш цялата ми информация”, казваха във видеа недоволните от политиката на Вашингтон. Притокът на нови лица към RedNote, което преди беше ограничено главно до китайскоговорещия свят, доведе и до някои забавни моменти на културен обмен през последните дни. Потребителите започнаха да предлагат уроци по мандарин, да споделят информация за китайски и английски интернет жаргон, и призоваха приложението да внедри автоматични субтитри и на двата езика.

Приложението за изучаване на езици Duolingo пък обяви, че е отбелязало скок от 216% на нови потребители на мандарин в сравнение с това време миналата година, потенциално поради присъединяването на американците към RedNote.

Но ако Instagram и RedNote се надяваха, че ще спечелят милиони нови потребители по време на спирането на TikTok, тези надежди бързо бяха попарени. В неделя новият президент на САЩ Доналд Тръмп обеща да издаде изпълнителна заповед за възстановяване на достъпа до китайското приложение, след което платформата започва да се появява отново онлайн.

“Благодарим на президента Тръмп за предоставянето на необходимата яснота и уверение на нашите доставчици на услуги, че няма да бъдат наказани, предоставяйки TikTok”, се казва в изявление на ByteDance.

Завръщането на приложението беше приветствано от много от неговите 170 милиона американски потребители.

“Снощи се разплаках, защото беше толкова тъжно и имах чувството, че съм загубил цяла общност и работа”, обяви инфлуенсърът Шей Съливан, който има 1,1 милиона последователи в платформата.

Все пак връщането на приложението завинаги може да не е лесно, тъй като каквато и заповед да подпише Тръмп, тя може да важи само 90 дни. В крайна сметка законът, който беше приет с подкрепата на републиканците и демократите и беше подписан от бившия президент Джо Байдън миналия април, изисква ByteDance да продаде приложението на купувач от САЩ или на някой от техните съюзници поради опасения, че социалната мрежа може да предизвика

риск за националната

сигурност

И досега ByteDance, поне публично, се съпротивлява на идеята за раздяла със своята платформа.

В неделя Тръмп предложи американски купувач да закупи половината от компанията и да я управлява като съвместно предприятие 50/50 с настоящите ѝ собственици. Но не е ясно дали това решение би удовлетворило онези в Конгреса, които са приели закона, включително членове на собствената партия на новия американски лидер, загрижени за чужд контрол върху популярна платформа.

Същевременно имена на потенциални купувачи продължават да се изреждат в медийното пространство. Bloomberg съобщи наскоро, че в Китай обмислят продажбата на Илон Мъск, въпреки че TikTok определи това като “чиста измислица”.

Бившият министър на финансите на Тръмп Стивън Мнучин и бизнесменът милиардер Франк Маккорт са сред онези лица, които преди това са проявявали интерес към закупуването на социалната мрежа.

Маккорт, бивш собственик на бейзболния отбор “Лос Анджелис Доджърс”, разкри, че е осигурил 20 милиарда долара под формата на устни ангажименти от консорциум от инвеститори да наддават за TikTok.

Най-големият ютубър в света Джими Доналдсън, известен като MrBeast, също обяви, че ще участва в надпреварата за сключване на сделка с ByteDance, след като неназовани милиардери се били обърнали към него да се включи в наддаването. Въпреки че може да изглежда като шега, MrBeast има значителен финансов стимул да се опита да спаси приложението - той има повече от 100 милиона последователи в TikTok.