През изминалата година коло 20 милиона пратки от китайските платформи са достигнали до българските потребители според данните на Българската Е-комерс асоциация.

Кои са най-купуваните стоки от китайските сайтове?

Два пъти в годината Тиара Братованова си поръчва дрехи през една от големите китайски сайтове - пазарува и за летния, и за зимния сезон.

„Често правим групови поръчки с приятелки – колкото по-голяма е поръчката, толкова повече купони получаваме за намаления. 200-300 лева отиват за около 40 артикула", разказва Тиара.

Над 45 милиона месечно са потребителите на всяка от двете най-големи китайски платформи. Купуват се предимно електроника и дрехи.

Според Българската Е-комерс асоциация обаче качеството на тези продукти крие рискове за здравето. Регистрирани са случаи и на пострадали потребители.

„Има множество тестове, които са доказали, че 43% от дрехите, които са закупени, съдържат токсични вещества 425 пъти над допустимите норми", обяснява Жанета Найденова, председател на Българската Е-комерс асоциация.

Според сегашния регламент поръчките под 150 евро не се обмитяват.

През 2024 г. на територията на Евросъюза са влезли 4,6 милиарда пратки под тази стойност, а през 2025 г. се очаква оборотът през китайските платформи към Европейския съюз да достигне 200 млрд. долара.

Затова една от предлаганите мерки в Брюксел е да отпадне освобождаването от мита, както и други механизми.

Единият от тях е въвеждане на паспортизация при дрехите, в която да се проследи какви материали са използвани в дадена дреха.

Данните сочат, че 70% от европейските потребители пазаруват онлайн, пише bTV.