Само при сиренето се наблюдава спад на покупателната способност в последните 20 години. Това показва изследване на Асоциацията на потребителите в България, което ще бъде обявено до ден-два, съобщи по Би Ти Ви председателят на асоциацията Богомил Николов.
„Изследвахме поскъпването на редица хранителни стоки и услуги. Нарастването на заплатите през тези двайсет години у нас обаче е с повече от 7-8 пъти, докато цените не са нараснали чак толкова. Единствено при сиренето наблюдаваме едно плато – неговата цена е нараснала съизмеримо със средното нарастване на заплатите", каза Николов.
Липсата на конкуренция винаги ще довежда до неравномерно поскъпване на някоя стока или услуга, каза икономистът Владимир Сиркаров.
Често на нашия пазар са правени проверки за картели, но те рядко доказват картел, защото се съсредоточават върху крайната цена на търговците. Но ситуацията е такава, че често има множество производители, само няколко прекупвачи и множество търговци. Между търговците може и да няма картел и договореност за цените, но когато те са принудени да купуват само от определен брой търговци на едро, естествено че ще са принудени да продават на високи цени, каза още Богомил Николов.