Тя е за фирми с потенциал за растеж, въпреки че са малки, смята изпълнителния директор Маню Моравенов

Нова платформа ще помага с финансиране български стартъп компании. В края на миналата седмица официално стартира първата платформа за краудфъндинг SpaceCrowd. Тя е съвместна компания на БФБ и Централния депозитар, а амбицията е да се превърне в мястото за среща на инвеститори със стартъп компании с иновативни идеи, търсещи финансиране.

SpaceCrowd използва опита на Beam пазара, който оперира от у нас. Много стартъп компании не са достатъчно израснали, за да покрият неговите критерии, но те имат потенциал и към тях може да има интерес от инвеститори, каза при представянето й изпълнителният директор на БФБ Маню Моравенов..

На нея са добре дошли както начинаещи инвеститори, така и професионалисти. Регистрацията е онлайн, а за търговия на компаниите е нужен инвестиционен посредник. Ориентирана е към компании, които търсят да наберат капитал между 200 хил. лв. лева до 5 милиона евро. От борсата смятат, че към платформата ще има интерес от компании, които търсят средно около 1,5 до 2 млн. лв.

Очакванията на БФБ са, че чрез този механизъм за кратко време платформата ще се снабди с достатъчен начален кръг от инвеститори, които да участват в предлагането на проекти. Първата фаза стартира с дялов капитал, а на по-късен етап чрез платформата ще бъде възможно да се предоставят заеми и облигации, обясни Моравенов.

Стартъп компаниите ще търсят финансиране чрез платформата. Ще се преценява дали са подходящи за набиране на капитал през тази платформа или да стъпят на Beam пазара. Инвеститорите ще се запознават с предложените иновации от стартъпите и техните идеи. Планира се да има минимален праг за инвестиции в даден стартъп, като той ще се определя индивидуално, обясни Моравенов. По думите му към момента вече има подготвени поне три компании, готови да се листват на новата платформа.

За много български компании финансирането през банки е проблем, заради липсата на история. Те имат ограничен достъп и до рисков капитал. Новата платформа ще помогне за решаване на този реален проблем. Регистрацията на нея ще се извършва от инвестиционен посредник, а компанията търсеща финансиране трябва да бъде акционерно дружество и да има консултант. Тя трябва да предостави максимално подробна информация за бизнеса, бъдещите планове и търсения капитал.

Според Моравенов, с краудфъндинг платформата БФБ ще може да затвори целия жизнен цикъл на компанията – бизнес идеята да се качи на SpaceCrowd, порасналото дружество да отиде на пазара BEAM, след като се разрасне още, може да се листне на регулиран пазар, а след това да направи двойно листване в София и Франкфурт чрез сегмента EuroBridge.