ЕС задейства плана за облагане и на малки пратки със стойност до 150 евро
През 2025 г. има голяма вероятност ЕС да даде начало на решителна битка с агресивните китайски онлайн платформи като Temu и Shein.
Така и Европа ще последва действията на САЩ. Американската пощенска служба съобщи миналия вторник, че спира пакетите от Китай и Хонконг, докато не влезе в сила изпълнителната заповед на Доналд Тръмп за налагане на мита за пратки на стойност под 800 долара.
В ЕС мерките съчетават координиран контрол от страна на митническите власти в целия ЕС, за да не се допускат фалшиви или опасни стоки на пазарите.
Бизнесмоделът, който ползват китайските онлайн платформи, им позволява да поддържат суперниските си цени. Когато човек си поръча стока от някой от тези два сайта, тя идва до него, оформена като лична пощенска пратка. И именно това позволява да няма мито, ако стойността е под 150 евро. Същевременно разследване на Европейската комисия срещу Temu и Shein миналата година установи, че китайското правителство субсидира самолетните полети, с които тези милиарди индивидуални пратки се доставят до Европа.
Данните сочат, че 4,6 млрд. пратки със стойност
под 150 евро са стигнали през 2024 г. до ЕС,
което е двойно повече спрямо 2023 година
Всеки ден от Китай излитат по 108 каргосамолета с пратки. Благодарение на агресивната си онлайн реклама Temu и Shein са привлекли само за няколко месеца през миналата година 75 млн. нови потребители в Европа, където двама от всеки трима пазарува онлайн.
Оформянето на продажба инвидуално има и друго предимство за китайския износ. Тъй като в повечето случаи ниската стойност е постигната с цената на влагането на по-малко материали или на по-некачествени, се оказва, че САЩ и Европа са залети от стоки, които не отговарят на основни изисквания за безопасност, или пък са откровени фалшификати. Но ако митниците хванат пратката и я конфискуват, щетите за изпращача са нищожни в сравнение с това да бъде иззет цял контейнер.
Затова предстоящата митническа реформа ще задължи онлайн платформите да предоставят данни, преди стоките да пристигнат в ЕС, което ще позволи на митниците да контролират и проверяват по-добре пратките.
В момента всяко физическо лице в ЕС, което купува стоки онлайн, се третира като вносител за митнически цели, а реформата предвижда отговорността за вноса да е на самите платформи.
Разглежда се и възможността за потенциално
налагане на
антидъмпингови мита, ако има доказателства
за субсидиран от Китай износ за Европа
Другият голям проблем е качеството и безопасността на тези стоки. Миналата седмица репортаж на немската телевизия ARD показа огромна изложбена зала в района на китайския град Шантоу, която е специално предназначена за играчки.
Точно тук търговци на едро от целия свят договарят доставките. Например играчки, които се продават в редица страни от ЕС за по 20 евро, в изложбения център може да бъдат договорени за по 2 евро на бройка. Разликата в цената се постига с помощта на влагането на по-малко материал. Специално при онлайн търговията, когато купувачът избира играчката, няма как да забележи, че примерно един воден пистолет е значително по-лек от другия, той забелязва само цената.
Търговската платформа Shein, основана в Китай, но вече оперираща от Сингапур, е специално предназначена за текстилни изделия. Компанията продава много дрехи за суми под 10 евро и достига приблизително 8,2 млрд. евро продажби през 2023 г., изпреварвайки европейските вериги Zara и H&M.
В същото време този вид бърза мода допринася за това около 34% от текстилните отпадъци в ЕС да остават нерециклирани. Просто защото производителите им не плащат таксите за рециклиране, които всеки производител или вносител на дрехи в Евросъюза плаща.
Само фалшификатите струват на шивашката
промишленост в Европа близо 12 млрд. евро
годишно,
което се равнява на 5% от приходите. Отделно козметичната промишленост губи по около 3 млрд. евро, а индустрията за играчки - 1 млрд. евро, или почти 9% от продажбите.
Миналото лято български производители и търговци също обявиха, че търпят щети от нелоялната конкуренция на китайските онлайн платформи за търговия. Но предприемането на индивидуални мерки от всяка страна членка няма как да е толкова ефективно, колкото общите.
Брюксел ще работи и за създаване на приоритетна зона за контрол (PCA) върху вноса от електронната търговия, с което цели да оптимизира рисковете. Планира се още внедряване на инструменти, базирани на изкуствен интелект, за автоматизирано сканиране на пазарите за забранени продукти.
Предвижда се и нов митнически орган на ЕС, който
ще управлява Европейски център
за митнически данни. През тази година ще се въведе изискването за цифров паспорт (DPP) за текстилни изделия, като целта е автоматизирана система да проследява материалите и сертификатите. Мерките, предлагани от Бюрксел, ще засегнат и бизнеса на друго платформи, сред които Amazon Marketplace, AliExpress и eMAG.