Вторият пътен тунел Gotthard, чието пробиване вече започна, ще бъде със същата дължина от 16,9 км и диаметър над 12 метра. Тунелът ще бъде с височина 5 метра и ширина 8 метра. Общият бюджет е определен на 2,1 милиарда швейцарски франка.
Сондажът се извършва с две специализирани тунелопробивни машини, съкратено ТБМ. Такава машина има ротационна пробивна глава, с твърди зъби и може да разбива дори твърди скали. Две машини TBM започват да пробиват успоредно от двата края на тунела и трябва да се срещнат в средата.
Всеки от двата TBM, които ще работят в тунела Gotthard, е оборудван със сондажна глава, задвижвана от 15 електрически мотора и обща мощност от 7136 к.с., еквивалентна на 5250 kW или 350 kW на двигател. Така че само две машини ще консумират 10,5 MW електроенергия от мрежата. Такава машина TBM е дълга 110 метра, сравнима с дължината на малък влак. Той е с диаметър 12,3 метра и тегло 1800 тона, докато сондажната глава се върти със скорост между 2 и 4 оборота в минута.
Всяка машина ще напредва със скорост между 12 и 20 метра на ден. Парадоксално е, че общо по този проект ще работят само 50 работници и то на смени, поради високата степен на автоматизация. Двете TBM машини ще се срещнат през 2027 г., след което конструкцията и всички вътрешни елементи на тунела, с асфалт и инфраструктурни елементи, ще бъдат изградени в продължение на три години. Така през 2030 г. автомобилите ще започнат да се движат през тунела, но тогава целият трафик в сегашния тунел ще бъде насочен през новия тунел, също с по една лента във всяка посока. Реконструкцията на стария тунел след това ще отнеме три години.
При пробиването на новия тунел ще бъдат генерирани 7,4 милиона тона скален материал и цялото това количество ще има ползотворна употреба – 1,8 милиона тона ще бъдат използвани за производството на нови строителни материали, 1,9 милиона тона ще отидат за материали за моделиране на терена за магистралата и други 3,5 милиона тона ще бъдат използвани за ан допълнителен язовир за укрепване на езерото Ури. Само 200 хиляди тона ще бъдат складирани, тоест няма да бъдат използвани.